رسانه‌های دولتی پاکستان گزارش دادند: عمران خان ، مکرون را در جریان تحولات تازه کشمیر، اقدام دولت برای سلب خودمختاری این منطقه و مخالفت اسلام‌آباد با آن، قرار داد.

نخست وزیر پاکستان آنچه را که وی تحرکات یکجانبه هند می‌خواند، محکوم کرد و آن را به ضرر صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی داشت.

وی افزود: مردم مسلمان کشمیر از ۳ هفته گذشته تحت محاصره شدید حکومت نظامی قرار دارند درحالی که این اقدام هند مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

براساس این گزارش، رییس جمهوری فرانسه با اشاره به اینکه پاریس از نزدیک تحولات کشمیر را رصد می‌کند، بر ضرورت حل اختلافات با روش‌های صلح آمیز تاکید کرد.

عمران خان همچنین اقدامات پاکستان برای تسهیل فرآیند صلح افغانستان و کمک به برقراری ثبات در این کشور همسایه را به اطلاع امانوئل مکرون رساند.

 

**رایزنی‌ها با کویت و اردن

دفتر نخست وزیری پاکستان همچنین اعلام کرد: عمران خان با &#۳۹;عبدالله دوم&#۳۹;  شاه اردن نیز به صورت تلفنی درباره اوضاع کشمیر گفت وگو کرد.

شاه اردن‌ در این مکالمه گفت: این کشور درخصوص تحولات کشمیر درحال رایزنی با برخی از کشورها است و درعین حال بر حل مسالمت آمیز موضوع کشمیر تاکید دارد.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز گفت: &#۳۹;شاه محمود قریشی&#۳۹; وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با &#۳۹;صباح الخالد الصباح&#۳۹; همتای کویتی خود، نسبت به تشدید بحران کشمیر ابراز نگرانی کرد.

قریشی خواستار برخورد نهادهای بین المللی با آنچه را که وی اقدام هند برای نقض حقوق بشر در منطقه جامو و کشمیر خواند، شد و افزود: دهلی نو ممکن است با انجام عملیات کاذب در کشمیر و برای منحرف کردن افکار عمومی جهان، پاکستان را مورد اتهام قرار دهد.

وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر کویت با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع کشمیر، خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها و حل مسالمت آمیز منازعات شد.

دولت هند چهاردهم مردادماه امسال از تصمیم این کشور برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

تصمیم هند منجر به تشدید تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ ها و درگیری‌ های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تاکنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.