پیرمحمدملازهی درباره احتمال توافق آمریکا و طالبان گفت: در مورد مفاد و جزئیات این توافق صحبتی نشده و دو طرف به طور کلی اعلام کرده اند که به مراحل نهایی نزدیک شده اند و احتمال دارد در آخرین دور مذاکرات توافق نامه ای هم امضا شود. در همین راستا کارشناسان پیش بینی هایی نیز کرده اند؛ یکی اینکه در دور بعدی مذاکرات طالبان و دولت مرکزی افغانستان با هم رایزنی کنند. در همین حال اختلاف نظرها بین دولت اشرف غنی و عبدالله عبدالله به شدت بالا گرفته است. اختلاف هم بر سر اولویت برگزاری انتخابات و مذاکرات صلح است که طالبان خواستار برگزاری مذاکرات صلح است. مشکلی که وجود دارد عدم سازگاری طالبان با دولت فعلی است که آن را فاقد کارایی لازم می دانند.

وی افزود: بنابراین استقرار دولت موقت یکی از موارد مهمی است که باید مشخص شود مورد توافق طالبان و آمریکا قرار گرفته است یا خیر. در این زمینه تا کنون اطلاعات موثقی هنوز منتشر نشده است. اما مهمترین نکته ای که باید بدان توجه داشت سهیم شدن طالبان در قدرت است که هم آمریکا و هم طالبان روی آن اتفاق نظر دارند. اینکه طالبان چقدر از قدرت سهم می گیرد از دیگر نکات مهم و قابل بررسی است. از طرفی هم طالبان تاکید ویژه ای روی امارت اسلامی دارد که به نظر می رسد این خواسته آنان مورد پذیرش آمریکایی ها نیز واقع شده است. این بدان معناست که تنها برای طالبان شراکت در قدرت معنا ندارد و حتی اگر از طریق نظامی نباشد از طریق سیاسی و شرکت در انتخابات نیز این فرصت در اختیار این گروه قرار می گیرد تا به قدرت برسند و امارت اسلامی خود را بار دیگر احیا کنند. از سویی باید مشخص شود آمریکا در ازای پذیرش امارت اسلامی از سوی طالبان آنها چه امتیازاتی را از این گروه گرفته اند.

این کارشناس درباره سناریوهای مختلف و گمانه زنی های اخیر درباره این توافق گفت: از جمله شایعات و گمانه زنی هایی که اخیرا مطرح شده این است که طالبان باید حضور نظامی آمریکا را در سه پایگاه نظامی قندهار، بگرام و شیندند بپذیرد که طالبان تا کنون آن را تایید نکرده است. از سوی دیگر مطرح شده که نیروهای نظامی آمریکا هم باید طبق زمانبندی از منطقه خارج شود که اگر این اتفاق بیفتد بازگشت طالبان به قدرت نیز احتمالش بیشتر خواهد شد. در این صورت قانون اساسی فعلی که طبق آن نیروهای لیبرال دموکرات غربگرا که قدرت را به دست گرفتند کارایی خود را از دست خواهد داد و باید تغییرات و اصلاحات اساسی در آن رخ دهد تا شرایط برای طالبان تسهیل شود که یکی دیگر از گزینه های محتمل است که ممکن است در آینده عملی شود.

این کارشناس همچنین درباره خروج احتمالی آمریکا از افغانستان نیز گفت: این خواسته طالبان است ولی باید در نظر گرفت که اگر آمریکا دست به چنین اقدامی بزند به طور طبیعی کنترل کل افغانستان به دست طالبان خواهد افتاد و در این صورت نیروهای فعلی نیز باید کنار بروند. ضمن اینکه گروه ها و اقوام دیگر مانند تاجیک ها، ازبک ها و غیره مدعی هستند و به این سادگی ها کنار نخواهند رفت. به اضافه این که در حال حاضر بحث هایی چون فدرالیزه کردن افغانستان نیز مطرح است. فدرالیزه کردن بدین معنا است که هر یک از این اقوام در مناطق مختلف دارای دولت محلی باشند وبا دولت مرکزی نیز شریک باشند؛ این در حالی است که اگر امارت اسلامی دوباره احیا شود هیچکدام از این موارد عملی نخواهد شد. بنابراین به نظر نمی رسد اقوام مختلف در افغانستان از حقشان بگذرند و تمام اختیارات را به طالبان واگذار کنند. حتی ممکن است این گروه ها و اقوام سلاح بدست بگیرند چرا که وضعیت بسیار پیچیده تر از گذشته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.