به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، دولت نباید توقع داشته باشد که طالبان تسلیم شود.

او تأکید کرد، برای جلوگیری از کشته شدن روزانه ده‌ها تن، دست یافتن به صلح لازم است.

خلیلی که در مراسم پنجمین سال درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: همان‌طوری که ما انتظار برگشت به «امارات طالبان» را نداریم، این را هم توقع نداشته باشیم که طالبان در روند صلح تسلیم شود بلکه باید راهکاری در نظر گرفته شود که دو طرف بر سر آن به توافق برسند.

خلیلی تصریح کرد که در افغانستان روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ جوان افغان از دو طرف درگیری کشته می‌شوند و این خسارت جبران‌ناپذیر است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در این نشست گفت که همکاری جامعه جهانی تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان فعالیت دارند، ادامه خواهد یافت.

او گفته که افغانستان به صلح عادلانه نیاز دارد و در این راستا مردم و دولت افغانستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در این مراسم گفت که اکنون مردم، آمریکا و دیگر کشورها برای ایجاد صلح در افغانستان تلاش می‌کنند.

او با اشاره به نشست صلح افغانستان در مسکو با حضور رهبران افغان که اواسط بهمن امسال برگزار شد، گفت که در این نشست در دیدار با اعضای طالبان و رهبران افغانستان متوجه شده که همه به دنبال صلح هستند و جنگ بر افغانستان تحمیل شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.