«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ظهر امروز (جمعه) در یک سفر رسمی دو روزه وارد بیروت شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، او  ابتدا با «نبیه بری» رئیس‌ پارلمان و سپس با «میشل عون» رئیس‌جمهور و «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد و قرار است پس از این با «سعدالحریری» نخست‌وزیر و «ریا الحسن» وزیر کشور لبنان نیز دیدار کند.

هنوز مفاد گفت‌و‌گوهای چاووش اوغلو با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان منتشر نشده و دیدار وی با «میشل عون» نیز پشت درهای بسته صورت گرفته است؛ اما با این حال خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه نوشته است «میشل عون» در این دیدار گفته است که لبنان بیش از یک و نیم ملیون پناهنده سوری را در خود جای داده و لازم است آنها به کشور خود باز گردند.

رئیس‌جمهور لبنان همچنین گفته است که باید کمک‌های لازم برای پناهندگان سوری جهت بازگشت به کشورشان ارائه شود.

«چاووش اوغلو» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که در دیدار با نبیه بری، بر اهمیت ثبات و امنیت لبنان برای ترکیه تأکید کرده و دو طرف در خصوص موضوع سوریه، فلسطین و خاورمیانه بحث و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

از ادلب عقب‌نشینی نمی‌کنیم

پس از این گفت‌وگوها، «چاووش اوغلو» با «جبران باسیل» همتای لبنانی خود نیز دیدار کرد و طرفین پس از آن مقابل خبرنگاران حاضر شده و به اظهار نظر پرداختند.

جبران باسیل در مقابل خبرنگاران گفت که لبنان و ترکیه در مقابل تهدیدات مشترکی از جمله بحران سوریه و مسأله آوارگان قرار دارند و شهروندان سوری باید توأم با امنیت و کرامت به کشورشان بازگزدند. او تأکید کرد که لبنان از مسیر سیاسی برای حل بحران سوریه دفاع می‌کند و این حق مردم این کشور است که سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

«جبران باسیل» در خصوص مسأله فلسطین نیز گفت: «حق مردم فلسطین و کرامتشان بر هر مسأله دیگری ارجحیت دارد.»

«مولود چاووش اغلو» نیز گفت که ثبات و توسعه لبنان برای ترکیه و منطقه بسیار مهم است و آنکارا به حمایت خود از لبنان ادامه می‌دهد. او با بیان اینکه دولت آنکارا از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در لبنان حمایت می‌کند؛ از بحث و تبادل نظر با همتای لبنانی خود در خصوص راههای حمایت از اقتصاد این کشور خبر داد.

وزیر خارجه ترکیه سپس به مسأله ادلب پرداخت و مدعی شد که نقاط دیده‌بانی ترکیه در شمال سوریه از طرف هیچ طرفی در محاصره نیست و ارتش ترکیه هرگز از ادلب خارج نخواهد شد. او گفت که آنکارا به طور مداوم با روسیه در خصوص مسأله ادلب در ارتباط است.

چاووش اوغلو همچنین مدعی شد که هیچ طرفی نمی‌تواند نیروهای ترکیه را در ادلب محاصره کند و حملات ارتش سوریه موجب نقض آتش‌بس و وخیم تر شدن اوضاع در این استان می‌شود. او در ادامه تأکید کرد که ترکیه خواهان هیچ نوع درگیری بر روی زمین در ادلب نیست.

نیروهای ارتش سوریه امروز توانستند با آزادسازی مناطق شمالی حماه، تمامی این استان را به کنترل خود در آورند. با آزادسازی این مناطق، سرنوشت پست دیدبانی ترکیه که در منطقه «مورک» قرار دارد مشخص نبوده و معلوم نیست که آیا نیروهای حاضر در آن، حضور دارند یا شبانه از آن خارج شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.