به گزارش رویترز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت: امیدهای خود را در مورد توافق صلح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  از دست داده ام .

مکرون گفت: هیچ توافقی بدون مذاکره حاصل نمی شود. اسرائیلی ها و فلسطینی ها اراده لازم برای گفت و گو ندارند و از این رو معتقدم تا گفت وگوهای جدی صورت نگیرد، توافقی در کار نخواهد بود. نمی توان توافقی را به طرف هایی تحمیل کرد که حاضر به گفت و گو درباره ان نیستند.  

رئیس جمهوری فرانسه خاطر نشان کرد: من دیگر منتظر طرح ترامپ نمی مانم اما به دنبال راهکار و پیشنهاد های جدید برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین ادامه خواهم داد.

چندی پیش نیز ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته بود که احساس خوبی نسبت به طرح معامله قرن ندارد و مطمنا موجب بازگشت آرامش به منطقه نخواهد شد.  

طرح معامله قرن که در نشست بحرین در ۵ تیرماه رونمایی شد، تلاشی در جهت تبدیل موضوع فلسطین به یک برنامه اقتصادی بوده و تمامی ریشه های سیاسی بحران در خاورمیانه را نادیده گرفته است.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ در کنار جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی سه معمار اصلی این طرح هستند.

این طرح که تا کنون ناکام مانده، با مخالفت گروه ها و احزاب فلسطینی رو به رو شده و مقامات ارشد فلسطین آن را یکسری وعده غیرعملی می دانند و معتقدند که رژیم صهیونیستی باید به اشغالگری پایان ببخشند که این خود، نخستین پیش شرط رونق و آبادانی‌ است. 

گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز در واکنش به این طرح، اعلام کرد: «فلسطین فروشی نیست».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.