طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان درباره بیماری پره اکلامپسی اظهار کرد: در واقع این نوع بیماری با بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین در ادرار اتفاق می‌افتد البته پره اکلامپسی ممکن است همیشه اتفاق بیفتد، اما در دوران بارداری شیوع بیشتری دارد که معمولا در هفته بیستم یا  زودتر ظاهر می‌شود.

او در ادامه افزود: این نوع عارضه می‌تواند فرد را به بیماری‌های نارسایی کلیه و کبد مبتلا کند. اکلامپسی در واقع نوع پیشرفته این نوع بیماری است که با بالا رفتن فشار خون فرد دچار تشنج می‌شود.

این متخصص زنان درباره علائم و نشانه‌های این نوع بیماری بیان کرد: بیماری پره اکلامپسی گاهی اوقات دارای علائم و نشانه‌ای نیست. در این صورت فشار خون فرد مبتلا ممکن است در یک لحظه اتفاق بیفتد یا به آرامی ظاهر شود. مادران باید قبل از باردار شدن، فشارخون خود را در چند مرحله بررسی کنند زیرا اولین نشانه‌ای که می‌تواند به تشخیص این نوع بیماری کمک کند، فشارخون است.

او گفت: از دیگر نشانه این عارضه پروتئین بیش از حد در ادرار یا مشکلات کلیوی است. علائمی همچون سردرد شدید، تغییر در بینایی، از جمله از دست دادن موقت بینایی، دید مات یا حساسیت به نور درد قسمت بالایی شکم، معمولا زیر دنده ها، سمت راست، تهوع یا استفراغ، کاهش تولید ادرار، کاهش سطح پلاکت‌ها در خون، حتی تنگی نفس برای مادران باردار وجود دارد. البته این علائم ممکن است کاملا   طبیعی باشد و از نشانه های دقیق  پره اکلامپسی نباشد. تورم غیر معمول شایع‌ترین نشانه است.

افتخار افزود: اگر مادری مبتلا به دیابت و فشارخون باشد، ممکن است جریان خون را برای جفت محدود کند. این اتفاق می‌تواند موجب وارد شدن مقادیر بالایی از پروتئین‌های موجود در جفت به جریان خون و در نهایت سبب بروز پره اکلامپسی شود البته هنوز علل اصلی این نوع بیماری یافت نشده است.

او درباره راه‌های پیشگیری  از این بیماریگفت: اگر فردی علائمی همچون اضافه وزن ناگهانی، سردرد‌های بی نشانه و مداوم، اختلالاتی در بینایی همانند دوبینی‌های مکرر، حتی از دست دادن موقت بینایی را داشته باشد، فورا به پزشک مربوطه مراجعه کند تا مانع پیشرفت این نوع بیماری شود.ساعت ۱۵///عارضه ای که می تواند سلامت مادر باردار را تهدید کند؟این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: فرد مبتلا باید مدام فشار خونش چک شود تا خطری برای جنین احساس نشود. در این بین وزن و مقدار پروتیین موجود در ادرار باید روزانه بررسی شود. سلامت جنین نیز با انجام سونوگرافی و بررسی قلب او کنترل خواهد شد. در صورتی که مادر، پره اکلامپسی خفیف داشته باشد و بین هفته‌های ۳۲ و ۳۷ حاملگی باشد، پزشک احتمالا برایش استراحت مطلق در منزل را توصیه می‌کند، تا زمانی که فشار خون پایین بیاید یا زایمان شروع شود.

او در پایان گفت: بهترین راه برای کاهش خطرات پره اکلامپسی مراجعه به موقع به متخصص است که از همان ابتدا بارداری تاکید می‌شود. در این حالت می‌توانید بارداری بی خطری داشته باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.