طرح پیشنهاد خرید جزیره گرینلند توسط رئیس‌جمهوری آمریکا با واکنش منفی شهروندان و سیاستمداران دانمارک روبرو شد و دونالد ترامپ در پاسخ به این واکنش‌ها سفر خود به کپنهاگ را به تعویق انداخت.

اکنون وزارت خارجه آمریکا از تماس تلفنی مایک پامپئو با یپه کوفود، همتای دانمارکی خود خبر داده تا آن گونه که برخی منابع خبری گزارش داده‌اند، مناقشه میان دو کشور را تلطیف کند.

وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که پامپئو در تماس تلفنی با کوفود از نقش دانمارک به عنوان متحد آمریکا تقدیر کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، وزیران خارجه آمریکا و دانمارک در گفت‌وگوی تلفنی خود بر لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه در قطب شمال تأکید کرده‌اند.

 

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک به تازگی ابراز امیدواری کرده بود که طرح خرید جزیره گریلند توسط رئیس جمهور آمریکا جدی نباشد. او چنین پیشنهادی را دور از واقعیت خوانده بود.

دونالد ترامپ در واکنش به رد پیشنهادش از سوی نخست‌وزیر دانمارک سفر خود به کپنهاگ را که برای روزهای ابتدایی ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق انداخت.

تکرار پیشنهاد خرید جزیره گرینلند به وسیله ترامپ که سابقه تاریخی دارد در میان دیگر سیاستمداران و شهروندان دانمارک نیز با ناباوری و مخالفت شدید روبرو شده و واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته است.

ظاهرا تماس تلفنی پامپئو با همتای دانمارکی‌ خود برای کاهش تنش‌های میان دو کشور پس از به تعویق افتادن سفر ترامپ به کپنهاگ انجام شده که افکار عمومی و مسئولان دانمارکی آن را واکنشی دور از انتظار ارزیابی کرده‌اند.

یپه کوفود پس از این تماس در یک توئیتی تأکید کرد که دانمارک و ایالات متحده «دوستان و متحدان نزدیک» یکدیگر هستند.

با این همه تقریبا همزمان با تماس تلفنی وزیران خارجه دانمارک و آمریکا، دونالد ترامپ بار دیگر از واکنش مته فردریکسن به پیشنهاد خود انتقاد کرد و آن را توهین‌آمیز خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.