این دانشگاه به همراه موسسه مذکور که در زمینه تحلیل داده‌های فوتبالی فعالیت می‌کند، برنامه‌ای را تولید کرده‌اند که تمام فعالیت‌های بازیکنان را در میدان تحلیل می‌کند؛ براساس این برنامه، تحلیلگران تحقیقی را برای یافتن پاسخی به پرسش تمام نشدنی و تا اندازه ای دردناک سال‌های اخیر انجام داده اند: چه کسی بهتر است؛ مسی یا رونالدو؟

یکی از تهیه کنندگان این برنامه در مصاحبه با روزنامه بلژیکی Sporza اظهار داشت: به طور معمول ارزش یک بازیکن از طریق گل‌ها و پاس گل‌های وی مشخص می‌شود، با این وجود، گل اتفاقی است که به ندرت رقم می‌خورد در حالی که تخمین زده می‌شود هر بازیکن در زمین به طور میانگین ۱۶۰۰ نوع فعالیت را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: برنامه ما تمامی این فعالیت‌ها را زیر نظر می‌گیرد: پاس، شوت، دریبل و .... و سرانجام ارزش هر بازیکن را محاسبه می‌کند.

با استفاده از این برنامه، دانشگاه هلندی تمامی اطلاعات در دسترس مرتبط با رونالدو و مسی را از فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ لالیگا تا فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که مسی نسبت به رونالدو تاثیرگذارتر بوده است به طوری که نمره اختصاص داده شده به وی توسط این نرم افزار ۱.۲۱ بود که تفاوت فاحشی با نمره ۰.۶۱ رونالدو دارد.

آنها تصمیم گرفتند عملکرد این ۲ بازیکن را در لیگ قهرمانان، کوپادل‌ری و بازی‌های ملی حذف کرده و در تحقیقات کنار بگذارند؛ موئلفه ای که برخی از آن به عنوان تفاوتی کلیدی یاد کرده‌اند.

«تام دکروس» دانشجوی مقطع دکترای این دانشگاه که در این تحقیقات شرکت داشت به این نکته اشاره کرد که «در فصول ابتدایی امتیاز مسی و رونالدو خیلی یکسان بود و این تساوی تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت اما از این سال به بعد مرد آرژانتینی به یکباره اوج گرفت.»

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: برخی از بازیکنان کارها و فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهند اما با درجه و ارزشی پایین‌تر؛ این موضوع در مورد بازیکنی مثل «پل پوگبا» صدق می‌کند؛ سایرین خیلی با توپ سر و کار ندارند اما تاثیر زیادی بر بازی می‌گذارند، برای این مورد می‌توان به بازیکنانی همچون «هری کین»، «محمد صلاح» و «کریستیانو رونالدو» اشاره کرد.

وی نتیجه گرفت: اما در مورد مسی قضیه متفاوت است؛ او یک «استثنا» بوده و حجم کارها و فعالیت‌های ارزشمند و سودمند وی در بازی بسیار بالا است.

تحقیقات مذکور رونالدو را با خرید تازه وارد رئال یعنی «ادن هازارد» نیز مقایسه کرد؛ بازیکنی که مادریدی‌ها وی را با امید به فراموش شدن خاطره ماشین گلزنی خود خریداری کرده اند.

هر ۲ بازیکن امتیاز و نمرات یکسانی دریافت کردند به طوری که نمره وی در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ چیزی نزدیک به رونالدو یعنی ۰.۶۴ بوده است.

هر ۲ بازیکن به یک اندازه به تیم کمک کرده‌اند اما براساس اظهارات دکروس، «رونالدو یک گلزن کلاسیک است؛ ارزش وی با شوت‌های خوبش تعیین می‌شود و در سوی دیگر ارزش هازارد از طریق پاس‌ها، دریبل‌های موفق و شوت‌ها محاسبه می‌شود.»

وی در پایان چنین نتیجه گیری کرد: بر این اساس، هازارد قوای هجومی خوبی برای رئال است اما جانشین مستقیمی برای رونالدو محسوب نمی‌شود از این رو رئال باید برای جبران خلاء رونالدو از سیستم متفاوتی استفاده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.