به گزارش یونهاپ،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی طی سال میلادی گذشته همچنان ادامه داشته است.

در این گزارش گفته شده ادامه فعالیت هسته‌ای کره شمالی در شرایطی بوده است که همزمان این کشور در جریان مذاکرات دوجانبه با رئیس جمهور آمریکا، برخی وعده‌ها را در ارتباط با توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود و هسته‌ای زدایی از شبه جزیره کره را اعلام کرده بود.

در این گزارش گفته شده رآکتور «یونگ بیون» به عنوان یکی اصلی‌ترین رآکتورهای اتمی کره شمالی که در توافق دونالد ترامپ و کیم جونگ اون قرار بود فعالیت‌های خود را متوقف کند، حتی پس از این توافق همچنان فعال بوده است. 

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید شده که ادامه توسعه برنامه اتمی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سال میلادی گذشته پس از نخستین دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی، پیونگ یانگ در مراسمی با حضور خبرنگاران از انهدام چند تونل مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود خبر داد، اما حال گزارش آژانس حاکی از ادامه این فعالیت‌ها در کره شمالی است.

در حال حاضر نتایج سه دور مذاکره و گفتگو میان رهبران کره شمالی و آمریکا مبهم است و در چند مرحله کره شمالی تهدیداتی را مبنی بر توقف مذاکرات اعلام کرده است.

کره شمالی علت بن بست فعلی در مذاکره با آمریکا را عهدشکنی این کشور در راستای برگزاری مانورنظامی مشترک با کره جنوبی و همچنین تداوم سیاست فشار و تحریم از سوی واشنگتن عنوان کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.