رضا ملک زاده در کنگره بین المللی دانش اعتیاد با اشاره به اینکه گزارش سازمان ملل برای اولین بار اعلام کرد که که در سال ۲۰۱۹ تعداد معتادان به ۵۳ میلیون نفر رسیده است، گفت: در کنگره قبلی اعتیاد، تعداد ذکر شده برای معتادان ۲۵ میلیون نفر بود و در هند و نیجریه آمار اعتیاد به شدت افزایش یافته و شیوع اعتیاد در سال جاری را نسبت به سال قبل ۵۶ درصد بیشتر اعلام می‌کنند.تنها در افغانستان حتی با وجود خشکسالی در سال گذشته ۷ هزار و ۸۰۰ تن تریاک تولید شده است و تولید کوکائین نزدیک به ۲۰۰۰ تن است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: اعتیاد را باید به عنوان یک بیماری تلقی کنیم. علم اعتیاد این را پذیرفته و بر این باور است که فرد معتاد یک مریض است و باید معالجه و کمک شود در حالیکه در گذشته در تمام دنیا به عنوان جرم تلقی می‌شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید پیشگیری را در دوران مدرسه و نوجوانی انجام دهیم و برای جوانان اشتغال و سرگرمی‌های مثبتی ایجاد کنیم و این‌ها مشکلاتی است که می‌تواند منجر به افزایش اعتیاد شود، افزود: هنوز درمان قطعی و موثری برای اعتیاد نداریم که اگر تحقیقات موثری در این زمینه انجام شود باید منتظر باشیم در آینده درمان‌های موثری برای اعتیاد داشته باشیم.

ملک زاده در ادامه با بیان اینکه موضوع اعتیاد یکی از مسائل مهم در کشور ماست گفت: اعتقاد به این که تریاک ممکن است مفید باشد، یک اعتقاد کاملاً غلط است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در کنار پدیده‌ای که در کشور ما است در جهان نیز مصرف مواد افیونی افزایش یافته است به طوری که در آمریکا ۳۰۰ هزار نفر به دلیل اعتیاد فوت کردند و پیش بینی می‌شود در دهه آینده نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در آمریکا فوت کنند.

به گفته وی بیشتر اعتیادهایی که در کشورهای آمریکا و اروپا است با داروهای مسکنی است که در داروخانه‌ها به افراد داده می‌شود و این منجر به اپیدمی بزرگی در جهان شده است.

ملک‌زاده افزود: یکی از بحث‌هایی که در رابطه با اعتیاد باید به آن توجه کرد این است که همیشه در شمال ایران سرطان مری زیاد است و در جنوب ایران سرطان مثانه که رابطه جدی با مصرف تریاک دارد بنابراین تریاک تنها یک ماده مخدر نیست و عامل بیماری هم هست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.