به گزارش اسپوتنیک،مسکو از آزمایش موشکی آمریکا در پی خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، ابراز تاسف کرد.

روسیه آزمایش موشکی آمریکا در پی خروج این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، را مهر تاییدی بر ادعای مسکو مبنی بر تلاش آمریکا برای نابودی پیمان مذکور دانست.

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد یک فروند موشک «ناوی تاماهاک» با برد ۵۰۰ کیلومتری را از جزیره «سن نیکولاس» آزمایش کرده است. انجام چنین آزمایشی براساس معاهده جنگ سردی منع موشک‌های هسته‌ای میان برد ممنوع بوده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا مبنی بر آزمایش موشک کروز ممنوعه براساس پیمان INF، گفت این آزمایش موشکی آمریکا اثبات کننده این واقعیت است که واشنگتن از مدت‌ها پیش زمینه را برای نابودی توافق منع موشک‌های هسته‌ای میان برد آماده کرده بود.

این مقام روسی تاکید کرد روسیه وارد رقابت تسلیحاتی نشده و موشکی را در هیچ منطقه‌ای مستقر نمی‌کند؛ مگر این که آمریکا دست به چنین اقدامی بزند.

ریابکوف با اشاره به اظهارات روز گذشته «ولادیمیر پوتین» در فرانسه بر پایبندی مسکو به تعهدش مبنی بر عدم استقرار سیستم‌های موشکی تا زمان رعایت این تعهد از سوی واشنگتن تاکید کرد.

آمریکا در ۲ آگوست (۱۱ مرداد) رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد که در دوران جنگ سرد به امضای روسیه و آمریکا رسیده بود، خارج شد. واشنگتن مدعی شده بود که روسیه این توافق را نقض کرده است. این ادعا مکررا از سوی مسکو رد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.