وزیر امور خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم سوئد با اشاره به دیدارش با مسوولان کشورهای مختلف جهان و بی اثر بودن تحریم های امریکا علیه وی گفت: روز جمعه برای دیدار با "امانوئل مکرون" نخست وزیر و "ژان لودریان" وزیر خارجه فرانسه ، به پاریس سفر می کنم.

 

محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت: امروز من تحریم هستم ولی فشاری به ما نیامده است. روز گذشته با مقامات کویتی. امروز با مقامات فنلاندی و فردا و پس فردا با مقامت سوئد ، نروژ و فرانسه دیدار دارم و هفته آینده با مقامات چین دیدار دارم ، تحریم های امریکا فشاری به من ندارد. آنان به دنبال تحریم کردن مردم هستند، از این رو دیگر از واژه تحریم استفاده نمی کنیم بلکه از واژه تروریسم اقتصادی استفاده می کنم.

وی گفت: ما مدیون تمام افرادی هستیم که برای کشور ما افتخاراتی به دست آورده اند، منظور من فقط افرادی که در جبهه های جنگ بوده اند نیست بلکه تمام افرادی است که در طول سال ها تحت فشار بودند. اگر ما در دنیا می توانیم افتخار کنیم که ایرانی هستیم و سرمان را بلند می کنیم که کسی نمی تواند به ما زور بگوید همه این ها به خاطر مردمی است که توانستند برای همه ما در داخل و خارج شرف بیافرینند. مردمی که در داخل ایران با تحمل فشارها و تحریم ها مردانه ایستادند و مردمی که در خارج با توانمندی، دانش و کار آفرینی شان سفیران خوبی برای ایران و ایرانی بودند.

وی تصریح کرد: همه مردم ایران سروران ما هستند، زمان و دوران مسوولیت ما گذراست. این دوران های مختلف بین افراد مختلف درحال چرخش است برای اینکه خداوند بتواند ما را امتحان کند و ببیند چقدر، در راه خدمت به مردم پایداری داریم . باید باور کنیم و بپذیریم اگر مردم نبودند ما نبودیم اگر مردم مقاومت نمی کردند نمی توانستیم کشور را حفظ کنیم ،ما نمی خواهیم امنیت ما با یک جمله ترامپ فرو بریزد. ما می خواهیم بتوانیم امنیت را خودمان داشته باشیم پیشرفت از ایرانیان خودمان نشان بگیرد نه قدرت خارجی،البته ما تعامل می کنیم وقتی توافقی می کنیم به آن پایبند هستیم زیرا خدا عهدشکنان را بدترین جانوران می داند.

ظریف گفت: ثابت کردیم هم می توانیم مقاومت و هم مذاکره کنیم و عهدشکن نیستیم نشان دادیم به خاطر مردم و پشتوانه ای که از مقاومت مردم داریم می توانیم مقابل شش قدرت بزرگ بنشینیم و حقوقمان را بگیریم . هیچ کس در دنیا توقع ندارد که ایران در کنار شش کشور بنشیند و تسلیم شود این افتخار را از مقاومت مردم داریم از این رو باید تمام لحظات عمرمان در خدمت مردم باشیم. نمی توانیم پشت ایستادگی مردم ناکارآمدی خودمان را پنهان کنیم. اگر قرار بود فقط مردم بایستند تکلیف ما چه بود؟ ما موظفیم در مقابل این ایستادگی سر تنظیم فرود آوریم و از فشار ظالمانه علیه مردم بکاهیم. اگر کم کاری کردیم و نقصانی داشتیم شرمنده مردم هستیم نه طلبکار آنان، فراموش نمی کنیم خدمت به مردم فروش عزتشان نیست. خدمت به مردم تلاش برای حفظ عزتشان در عین تقویت قدرت و منافعشان  است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: با تحریم های امریکا اتفاقاتی که افتاده آثار درازمدتی در دنیا خواهد داشت چون امریکا می خواهد از دلار استفاده افراطی کند در معاملات بسیاری از کشورها دلار در حال حذف شدن است، مثلا در روسیه و چین دلار درحال حذف شدن است.

وی درباره اینستکس گفت: اینستکس ممکن است در کوتاه مدت درمانی برای مشکلات نباشد ، اما در درازمدت نشان دهنده روندی است که نگرانی برای اروپا ایجاد می کند که مثلا اگر با چین ارتباطمان تحریم شود چه کنیم. البته اینستکس مشکلاتی دارد  اول اینکه داخل اینستکس باید پولی برود حتما باید پولی از نفت ایران یا اعتباری معادل نفت ایران واردش شود مشکل بعدی این است که اینستکس فقط نمی تواند ابزاری برای اهداف بشردوستانه باشد، نیاز است این  مکانیزم فقط محدود به غذا و دارو نباشد.

وی با اشاره به نقش مثبت وزیر خارجه سوئد در مقابله با تحریم ها اظهار داشت: ایرانیان  اینجا بدانند که سوئدی ها رفتار خوبی دارند.

ظریف افزود: عده ای می گویند چرا توییت می کنی. با دو تا توییت دیپلماسی ایجاد نمی‌شود. اتفاقا می گویم می‌شود، یک توییت دادن وقت بیشتری نسبت به یک بیانیه می گیرد. یک بیانیه یک ربع وقت شما را می گیرد ولی توییت چندین ساعت وقت می گیرد.

وی در ادامه خواستار ریتوییت کردن هموطنان برای افزایش مشارکت شد و افزود: یک ریتویت کردن باعث می شود شبکه ای از ارتباطات مردمی ایجاد کنیم من اشکالات و هشتک ها را می بینم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: پس از سفر به سه کشور حوزه اسکاندیناوی ما روز جمعه برای دیدار با امانوئل مکرون و وزیر خارجه فرانسه به پاریس سفر می کنیم

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.