بازارهای مالی شهر در آستانه عید سعید غدیر، روندی مثبت را از خود به نشان گذاشتند و با وجود در جا زدن قیمت ارز و سکه، روند قیمتی در بازار سرمایه مثبت دنبال شد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به طرح پرداخت بیمه بیکاری با اولویت حفظ اشتغال، تغییر مدیر عامل ایران‌خودرو، عبور نفت‌کش ایرانی از تنگه جبل‌الطارق، افزایش ۱۷۴ درصدی قیمت زمین و مسکن در تهران، تعویق در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، اعتراض رئیس اتاق بازرگانی به راهکارهای تورم‌زای پوشش کسری بودجه و کسری ۲۷۰۰ میلیارد تومانی منابع صندوق یکم مسکن اختصاص داشت.

بازار سبزپوش

در بازار سرمایه امروز شاخص کل بیش از هزار و ۸۰۰ واحد رشد کرد و بیشترین اثرگذاری مثبت بر شاخص از سوی نماد اخابر اعمال شد. این در حالی بود که در روز گذشته شاخص روندی منفی را تجربه کرده بود اما تزریق مجدد نقدینگی بازار، موجب رشد توامان تقاضا و قیمت‌ها در بورس شد. بر این اساس، ارزش معاملات امروز بورس به بالای هزار میلیارد تومان رسید که عددی قابل توجه محسوب می‌شود. بیشترین حجم معاملات گروهی امروز به گروه خودرو با ۱۱۹ میلیارد تومان اختصاص داشت و البته تغییر ناگهانی مدیرعامل ایران‌خودرو که از سوی سخنگوی دولت اعلام شد، ابهامات این گروه را افزایش داد.

در معاملات گروه خودرویی، روند کلی قیمت‌ها مثبت بود و ایران‌خودرو ۴ درصد و خساپا نیم درصد رشد را تجربه کردند. خپارس، خزامیا، خگستر و ختوقا دیگر نمادهای مثبت امروز گروه خودرو بودند. از دید تحلیلگران، این گروه آماده رشد جدیدی شده و مدت زمان لازم برای پایان استراحت این گروه طی شده است. برخی تغییر مدیریت ایران‌خودرو را تلاشی برای به ثمر رساندن برنامه‌های جدید این شرکت در تجدید ارزیابی دارایی‌ها قلمداد می‌کنند.

در گروه دارویی امروز زمزمه افزایش نرخ مجدد دارو موجب شکل‌گیری موج جدیدی از تقاضا شده بود و بر همین اساس، دفارا نیز پس از ثبت معاملات ۱.۸ میلیون سهمی، به صف خرید رسید. در این گروه، دتماد، کاسپین و دیران نیز صف خرید را تجربه کردند و دو زیرمجموعه فارابی یعنی هجرت و دکپسول نیز روز پر تقاضایی را پشت سر گذاشتند.

در گروه فولادی وضعیت چندان مناسب نبود و معاملات فولاد مبارکه با افت ۱۰ ریالی قیمت و باقی ماندن سطح قیمت در ۳۸۹ تومان دنبال شد. ذوب‌آهن اما بر عکس فولاد مبارکه پرتقاضا بود و با ۲.۵ درصد رشد به ۱۶۴ تومان رسید. فملی، فلوله و فسرب دیگر نمادهای مثبت فلزی امروز بوده و وتوکا مجدداً با تقاضای بالا به صف خرید رسید.

یکی از کارگزاران حاضر در تالار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روند کلی اخبار سیاسی در طی یک ماه اخیر کاملاً مثبت بوده و بالا رفتن موضع جمهوری اسلامی در مناسبات بین‌المللی با غرب و همچنین کشورهای منطقه باعث افزایش امیدواری‌ها در داخل کشور و کاهش تنش‌ها شده است.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس انتظار می‌رود روند کلی معاملات بورس نیز به دلیل کاهش تنش‌های سیاسی کاملاً مثبت باشد و در این بین، اقبال بازار بیشتر به گروه‌هایی است که از تورم بیشترین بهره را برده و اخبار مثبتی نظیر تجدید ارزیابی در دل خود دارند.

کف شکنی دلاری

بازار ارز چند هفته ایست که به کما رفته و معاملات آن به شدت کاهشی و نزولی دنبال شده است. فارغ از کاهش حجم معاملات، قیمت‌ها نیز روندی نزولی را طی کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد طی روزهای آتی جهش تقاضایی در بازار مشاهده شود. از این رو، خریداران تلاش می‌کنند خریدهای خود را در این روزها به تعویق انداخته و با تمام توان در میدان حاضر نشوند. بر همین اساس، امروز قیمت دلار کف قبلی خود در سال ۹۸ را شکست و با ۵۰ تومان کاهش به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۴۱۵ تومان باقی ماند و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.