گرچه دولت عراق هنوز در خصوص علت اصلی انفجار در انبار مهمات جنوب بغداد گزارش رسمی منتشر نکرده اما کارشناسان امنیتی آن را ناشی از حمله هوایی دانسته اند و اکثر احتمالات حاکیست با هواپیماهای بدون سرنشین این حمله صورت گرفته است.

سخنگوی فرماندهی مشترک نظامی عراق در گفت وگوی تلویزیونی با تلویزیون «العهد» عراق امروز دوشنبه گفته است که به عنوان یک کارشناسان نظامی می توانم بگویم که انفجار در انبار مهمات جنوب بغداد ناشی از اتصال برق یا آتش سوزی نبوده بلکه ناشی از چیز دیگری بوده است.

سرتیپ «یحیی رسول» اضافه کرده است که به عنوان سخنگوی فرماندهی مشترک نظامی در حال حاضر نمی توانم بگویم علت اصلی حادثه چیست اما باید منتظر نتائج کمیته ویژه ای که برای تحقیق و تفحص در این حادثه تشکیل شده، بمانیم.

کارشناسان، تصمیم اخیر نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای محدودیت گسترده در پروازهای نظامی، گشتی، اطلاعاتی، پهپادی و بالگردها بر فراز آسمان عراق را دلیل قوی بر احتمال وجود حمله هوایی به انبار مهمات الحشد الشعبی در جنوب بغداد می دانند.

طبق نظر کارشناسان، این دستور العمل نخست وزیر عراق، عملا به طور ویژه پروازهای نیروهای آمریکایی را بر فراز عراق محدود کرده است.

فرماندهی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکایی نیز در بیانیه ای متعاقب صدور دستور العمل نخست وزیر عراق اعلام کرد که به این دستور العمل پایبند است.

طبق گزارش های منتشر شده، در طول سه سال گذشته از ۲۰۱۶ تا به امروز، ۱۱ انبار و پایگاه الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق در معرض حوادث انفجار مشکوک قرار گرفته که هنوز علل و اسباب حقیقی این حوادث مشخص نشده است.

جدا از انفجارهای مشکوک انبار مهمات و پایگاه های الحشد الشعبی، حملات هوایی مکرر به نیروهای الحشد الشعبی از ۲۰۱۴ تا به امروز که گاه آمریکایی ها با ادعای اشتباه در هدفگیری، مسوولیت آن را به عهده می گرفتند و گاه طرف حمله کننده مجهول الهویه باقی می ماند، بخش دیگری از سیاست های خصمانه آمریکا علیه این تشکیلات ضد تروریستی در عراق را به نمایش می گذارد.

این در حالیست که کارشناسان و رسانه های رژیم صهیونیستی، بخشی از این حملات را ناشی از بمباران هواپیماهای این رژیم دانسته اند بدون این که تل آویو در این خصوص بیانیه رسمی منتشر کرده و مسوولیت این حملات را برعهده بگیرد.

در مقابل کارشناسان امنیتی عراق و فرماندهانی از الحشد الشعبی، انگشت اتهام را به سوی نیروهای آمریکایی دراز کرد و آمریکایی ها را در این خصوص متهم کرده اند هرچند که واشنگتن نیز در همه حملات ناشناس، ترجیح داده سکوت کرده و از اظهار نظر خودداری کند.

فراخوان های مجدد نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی عراق برای محدودیت و نظارت شدید بر عملکرد نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی تحت امرش و درخواست ها برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در همین چارچوب صادر شده است.

عضو ائتلاف سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) در پارلمان عراق امروز دوشنبه ائتلاف آمریکایی را در قبال ضعف های امنیتی که برخی از پایگاه های نظامی عراق در معرض آن قرار می گیرند، مسوول دانسته و خواستار تشکیل یک کمیته پارلمانی برای پیگیری این ایرادهای امنیتی شده است.

«ریاض المسعودی» گفته است که تسلط کامل ائتلاف آمریکایی بر آسمان منطقه از جمله عراق و سوریه باعث ایجاد این مشکلات امنیتی شده و بر همین اساس پارلمان عراق با این سلطه کامل آمریکایی ها بر آسمان عراق بدون هماهنگی مشترک با دولت عراق مخالف است.

وی اضافه کرده است که آمریکا در قبال حملات مکرر به پایگاه های عراق اعم از نیروهای مسلح و الحشد الشعبی مسوول است و از کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان می خواهد که در این خصوص با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب، تخلفات ائتلاف تحت امر آمریکا را از ۲۰۱۴ تا به امروز رصد کند.

در همین چارچوب عضو فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) در پارلمان عراق نسبت به احتمال حملات مکرر آتی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به مواضع الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق، به بهانه اشتباه در هدفگیری، هشدار داده است.

«همام التمیمی» در اظهاراتی که در رسانه های عراق منتشر شده گفته است که نیروهای ائتلاف آمریکایی از ۲۰۱۴ تا به امروز بدون هیچ گونه عامل بازدارنده ای مواضع الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داده اند.

به گفته وی، با توجه به پیروزی بر گروه تروریستی داعش، عراق دیگر نیازی به نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ندارد و وجود این نیروها نقض حاکمیت ملی است و دولت ملزم به بیرون راندن این نیروها و پایان توافقنامه راهبردی با واشنگتن است.

در حال حاضر نگرانی ها در عراق از اینکه آمریکا حملات خود را به نیروهای الحشد الشعبی به عنوان مهمترین نیروی ضد داعش در منطقه بیشتر کند و با هدف قرار دادن پایگاه ها و انبارهای مهمات آن بخواهد باعث تضعیف این نیروی عراقی شود، به شدت بالا گرفته است.

گفته می شود که آمریکایی ها و متحدان منطقه ای  و داخلی اش در عراق، به هر بهانه می کوشند با اتهام زنی های نادرست و بی اساس، محبوبیت عمومی این نیروی مسلح عراق را درهم بشکنند تا زمینه برای تضعیف کامل این نیروی مردمی در صفوف نیروهای مسلح عراق فراهم شود.

هدف قرار دادن انبارها، سلاح، پایگاه ها و نیروهای الحشد الشعبی در مناطق مختلف عراق نیز در این راستا ارزیابی شده است و بر همین اساس، رهبران سیاسی، نمایندگان پارلمان و کارشناسان امنیتی معتقدند که دولت بیش از هر زمانی اکنون ملزم به حفاظت و صیانت از نیروهای الحشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح عراق در برابر حملات مشکوک است.

هشدار اخیر دبیرکل عصائب اهل الحق از گروه های مقاومت اسلامی عراق درباره طرحی قریب الوقوع برای تضعیف امکانات الحشد الشعبی در همین چارچوب عنوان شده است. 

«شیخ قیس الخزعلی» با اشاره به اینکه تداوم حوادث مربوط به انفجار انبارهای مهمات نیروهای الحشد الشعبی در عراق بدون آنکه علل واقعی این حوادث مشخص شود، پدیده ای خطرناک است تاکید کرده است که تداوم این گونه حوادث به منزله فرسایش و تضعیف امکانات الحشد است و نشان می دهد طرحی قریب الوقوع در این زمینه وجود دارد که می خواهند آن را اجرا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.