لوبلاگ در تحلیلی عنوان کرد: محمد بن زاید مرد باهوش و زیرکی است، هوش و زکاوتش در درک اشتباهات و اصلاح آنها به خوبی نمایان شد.

این سایت در ادامه می نویسد: خروج نظامیان امارات متحده عربی از یمن، فارغ از هدف کاهش تنش ها با ایران، به خوبی بیانگر این واقعیت است که رویکرد ترامپ در برخورد با ایران بیش از آنکه یک استراتژی باشد، به یک وسواس و عقده روحی تبدیل شده است. امارات متحده عربی به این نتیجه رسیده است که همانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، دیگر خواهان جنگ و رویایی با ایران نیست؛ رویایی ای که می تواند هزینه های اقتصادی و امنیتی زیادی برای این کشور داشته باشد و این در حالی است که آنها قبلا تمایل داشتند ایران – به عنوان یک رقیب منطقه ای- ضعیف، منزوی و تحقیر شده باشد. ماندن در چنین سطحی از رقابت منطقه ای قطعا به سود ایالات متحده آمریکا نیست هرچند در چارچوب منافع اماراتی ها هست. اما آنچه که محمد بن زاید به خوبی تشخیص داده، اینست که در چارچوب منافع کشورش نیست که مسیر ایالات متحده آمریکا را در پیش بگیرد- مسیری که لیدر آن جان بولتون جنگ طلب است.

اشتباه بزرگ دولت ترامپ اینست که کشورهای حوزه خلیج فارس فقط به این دلیل که هر یک به اندازه ای رقیب ایران هستند، باید به همان اندازۀ دولت آمریکا نسبت به مسئلۀ ایران حساسیت داشته باشند. اما حاکمانی همچون محمد بن زاید نمی توانند اجازه دهند حساسیت‌ها و عقده ها در سیاست خارجی کشورش تصمیم گیرنده باشند. امارات متحده عربی در همسایگی ایران زندگی می کند؛ در حالیکه برای ایالات متحده آمریکا وضع به این شکل نیست.

تغییر مسیر محمد بن زاید حکایت از درک این واقعیت دارد که اقتضائات همسایگی باید رعایت شود، حتی با رقیبان، و این هوشمندی القاکننده حس خوبی است. محمد بن زاید اشتباهات زیادی مرتکب شد اما او مرد باهوش و زیرکی است و هوش و زکاوتش در توانایی و اراده اش در درک اشتباهات و اصلاح آنها به خوبی نمایان شد. بن زاید به این واقعیت پی برد که اقتصاد و منافع امنیتی کشورش با نزدیک شدن به ایران تأمین می شود. او این مسئله را درک کرد که سیاست بی پایان ترامپ و تنش زایی بی اندازۀ او، راه به هیچ جا نمی برد. هم اکنون امارات متحده عربی بیشتر می تواند در مسیر سایر کشورهای حوزه خلیج فارس اعم از کویت، عمان و قطر حرکت کند.

برای ایالات متحده آمریکا نیز مناسب است که تغییراتی از جنس امارات متحده عربی در پیش بگیرد؛ نه با این استدلال که ایالات متحده آمریکا باید کورکورانه سیاست متحدانش را در پیش بگیرد، بلکه به این دلیل که منازعات و تنش ها در خاورمیانه چنین اقتضائاتی را برای منافع ایالات متحده آمریکا ایجاب می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.