حمید گودرزی در این باره گفت: در تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری طی تشریفات قانونی مراتب فرجام خواهی و اعتراضم  را نسبت به دادنامه صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران  مبنی بر صدور قصاص بر علیه دکتر نجفی را به دادگاه تقدیم کردم و در دفتر دادگاه ثبت شد و اساسی ترین اعتراض ما موضوع شبه عمد دانستن قتل است و اقای نجفی مرتکب قتل عمد نشده و دفاعیات خود را در این زمینه در دادگاه ارایه دادم.

وی افزود: از آنجا که اولیای دم پرونده اعلام گذشت کردند، قانونا مجازات قصاص منتفی می شود و از سوی دادگاه قرار موقوفی تعقیب صادر می شود؛  اما بدلیل اینکه دادگاه رای را صادر کرده  نمی تواند وارد رسیدگی شود و  باید پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شود تا رای نقص شود و برگردد و دوباره در این زمینه  مورد رسیدگی قرار گیرد لذا مبنای اعتراض ما این است که باید قصاص منتفی شود و روند تشریفات آن در دیوان عالی و در شعبه دادگاه کیفری مجنی علیه پیگیری شود.

گودرزی تصریح کرد:  طبیعتا پرونده نقایصی دارد که بخشی از آن نقایص را دادگاه مرتفع کرده  اما بخش عمده ای  که باقی مانده رفع نشده و با رفع نواقص ابهامات روشن می شود؛ لذا  دادگاه الان امکان رسیدگی به پرونده را ندارد و قاعده فراق دادرس حاکم است زیرا باید حکم به دیوان عالی برود و اگر دیوان عالی رای را نقض کند پرونده به شعبه ای برمی گردد و رسیدگی می‌شود.

وی با یادآوری این‌که  ما قتل را شبه عمد می دانیم و دلایل انرا به تفسیر در لایحه فرجامی به دیوان عالی کشور رساندیم گفت:  امیدوارم دیوان عالی با نقض دادنامه راه را برای رفع نواقص از سوی دادگاه مجنی علیه فراهم کند و رفع این نقایص اساسا رجوع به کمیسیون کارشناسان سلاح و مهمات و کمیسیون پزشکی قانونی است تا بتواند ماهیت مشکلات ما را برطرف کند و دادگاه به آن ورود کند.

وکیل مدافع محمدعلی نجفی افزود: ما از دیوان عالی کشور به عنوان بالاترین مرجع قضایی کشور و  با توجه به اینکه قضات با سابقه و دانشمندی دارد تقاضا داریم که با دقت نظر در مراتب تجدیدنظر خواهی، راهی را ایجاد کند تا پرونده  نقض شود و برای رسیدگی مجدد در دادگاه کیفری یک، این اجازه صادر شود تا ما هم بتوانیم مبحث اتهام دکتر نجفی را که انرا  قتل عمد نمی‌دانیم و بر شبه عمد بودن آن مصر هستیم پیگیری کنیم.

براساس این گزارش،  میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی  شهردار سابق تهران- صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید و  عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

طبق اعلام علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی چنین عنوان شد:

الف- قتل عمد خانم میترا استاد

ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز

ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی).

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و نهایتا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز.  دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.

 پس از اعلام رای، گودرزی وکیل مدافع نجفی گفت که به رای صادره مبنی بر قصاص و حبس موکلش اعتراض خواهد کرد.

۲۳ مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از نجفی خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.