علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه درباره مجادلات میان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: متاسفم از این قبیل مجادلات که نه به نفع جامعه است و نه مسأله و مشکلی از مردم را حل می کند. صرفا می‌توان این موضوع را نظر شخصی دانست و یقین دارم روحانیت یکی از ارکان جامعه است.

اهم اظهارات ربیعی را به نقل از فارس، تسنیم و مهر می‌خوانید: 

* (با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت): نامگذاری هفته دولت به نام شهید رجایی و باهنر نشانگر ناکامی تروریست‌ها در اهدافشان بود. پیامم به عنوان سخنگوی‌ دولت این است که ما وارث آن معنویت هستیم، جمهوریتی‌ که بار دیگر جمهور شد. شهید رجایی گفته بود من یک‌کاسه‌فروش هستم و فراموش نمی‌کنیم چه حمله‌هایی به یک‌کاسه‌فروش شد. اما کیست که از منش و شخصیت باهنر و رجایی بی‌خبرباشد؛ یاد آن دو بزرگوار گرامی‌باد.

* ما از وضعیت شکننده بی‌تعادلی ارز عبور کردیم و از سال ۹۹ به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد. درد و رنج مردم را می‌بینیم؛ بازنمایی و برجسته‌سازی مخالفان داخلی و خارجی به قصد تحت تاثیر قرار دادن روان جامعه است اما ما از این مرحله عبور کردیم. از مشکلات دیگر هم با اتحاد و همدلی عبور می‌کنیم.

* از برخی پروژه‌های عمرانی در استان‌های کشور به مناسبت هفته دولت رونمایی خواهد شد.

* (با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر واگذاری بندر بوشهر و چایهار به هند یا چین): این خبر اطلاع درستی نیست. آنچه که اتفاق افتاده این است که یک قرارداد با هند داریم که در راستای توافق‌نامه چابهار منعقد شده و یک شرکت هندی برای مدیریت و بهره‌برداری از فاز یک‌بندر شهید بهشتی به روش BOT است. ۱۸۵ میلیون‌ دلار هم سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این یک فرصت ۱۰ ساله خواهد بود. این به معنای واگذاری بندر نیست و برداشت غلطی است.

* در سال ۹۲ حقوق هیات مدیره‌ها را چهل درصد کاهش دادیم. من حقوق هیات علمی می‌گیرم، و اضافه کارم را هم دولت هنوز نداده است. در خارج سایتی راه اندازی شده که از داخل به آن پول می‌دهند تا جعل سازی کند.

* فشاری که آمریکا بر دولت و ملت ایران گذاشت، می‌توانست کشورهایی را با اقتصاد بهتر از ایران دچار مشکل کند، برخی کشورها که نمی خواهم اسم بیاورم، حتی با چند توییت به مشکل بر می خورند.

* (با تشکر از رهبر معظم انقلاب برای کمک به دولت): شرایط کشور بهتر شده و صادرات بر واردات، هر چند کم اما پیشی گرفته است.

* (درباره دستور رئیس جمهور درباره مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فردایی و محاکمه معاون سابق ارزی بانک مرکزی و جمعی از متهمان): از زحمات آقای سیف و احمد عراقچی سپاسگزاریم اینها از مدیران پاک هستند.

*دولت با تخلف و فساد مبارزه می‌کند و مطمئن هستیم که آقای عراقچی و سیف هیچ سود شخصی در این کار نداشته اند، مداخله در بازار ارز طبیعی است هر مداخله ای بوده مسئولیتش با دولت است و مرجع درستی و اشتباه بودن این سیاست هم وجود دارد.

* ۱۵۹ میلیون دلار خارج از آن چارچوب صورت گرفته است و مردم اطمینان داشته باشند که این مقامات به نفع خودشان سوء استفاده‌ای نکرده‌اند.

مدیرعامل ایران خوردو امروز به دلیل تغییر قیمت برکنار می‌شود و آقای علی آبادی جایگزین می‌شود.

* (در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان}: کسانی که ۴۰ سال کار کردند و مدیر نشده باشند، دیگر مدیر نخواهند شد تا فرصت برای بالا آمدن نیروهای جوان باشد. عمل به قانون وظیفه دولت است و اگر جایی هم تخلفی صورت گرفته باشد با آن برخورد می‌کنیم.

*{در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها}: اولا باید بگویم که الزام فیفا برای همه کشورهای عضو فیفا است و فقط ایران را شامل نمی‌شود. پروژه‌های اجتماعی مسائل خودش را دارد ولی نکته این است که باید این مساله را با رعایت فرهنگ و موازین موجود حل کنیم. در معابر و مکان‌های مشخص ورزشگاه‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد که در بازی‌های ملی شاهد حضور بانوان در ورزشگاه باشیم. آرام آرام می توان به سمت رفتاری منطقی حرکت کنیم.

* ما با دو ۲۸ مرداد مواجه هستیم، یکی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که امروز یادآور رنج هایی است که آن روزگار به ملت ایران وارد می‌شد و دوم هم ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ را داریم که کمتر به آن پرداخت شده است.

* اولین ۲۸ مرداد درک صحیح مسائل بین الملل برای نسل های جدید را در پی خواهد داشت و دومی هم برای به یادآوری آنچه که بر این ملت رفته است.

* موضوع دیگر هفته دولت است که مناسبت آن به سبب انفجار دفتر نخست وزیر بود که ناشی از تروریسم کور بود. تروریست‌ها می‌خواستند با توسل به این ترورها، نهاد دولت را برای همیشه از بین ببرند. اما نهاد دولت ریشه دارتر از چیزی بود که تروریست‌ها تصور می کردند.

*{ در پاسخ به سوالی پیرامون نامه نگاری صورت گرفته و انتقاد دو روحانی از یکدیگر}: متاسفم از این قبیل مجادلات که نه به نفع جامعه است و نه مسأله و مشکلی از مردم را حل می کند. صرفا می‌توان این موضوع را نظر شخصی دانست و یقین دارم روحانیت یکی از ارکان جامعه است. روحانیت جایگاه بالایی در کشور دارد، جایگاه روحانیت به رغم همه بدخواهان در میان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

* هرگونه مطلب و مجادله‌ای که روند باهم بودن و درکنار هم بودن برای عبور از مشکلات فعلی جامعه را به هم ریزد مناسب نیست و صرفا آن را بیان نظرات شخصی فردی محترم تلقی میکنیم.

* امروز نقد دولت به ثواب تبدیل شده، به برکت انقلاب خیلی چیزهایی که آرزویشان را نسل‌های قبل داشتند داریم، علیرغم نقد، آزادی بیان در کشور وجود دارد، باید به رسانه های مکتوب آزادی بیشتری دهیم و نباید مرجعیت خبر را به رسانه های خارج دهیم.

* (درباره ادعای یکی از رسانه‌های خارجی درباره بازداشت فردی به اسم مازیار ابراهیمی در وزارت اطلاعات و اتهام‌های وارد شده به وزارت اطلاعات): این اتفاق در این دولت رخ نداده است. اطلاعات کلی که در این زمینه دارم این است که به جز یک مورد در بقیه موراد کار کارشناسی صورت نگرفته است. همان موقع از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است. کارشناسان ضدجاسوسی در این پرونده نبودند و کارشناسان دیگری در این پرونده دخیل بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.