امام خمینی در طول رهبری ۱۰ ساله خویش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طی چند مرتبه در دیدار با مدیران رسانه ملی و سایر وسایط ارتباط جمعی نسبت به این موضوع گلایه کرده و به آنان در این خصوص تذکر دادند.

نگاهی به یکی از سخنرانی های امام در این زمینه که در جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی آمده است موید همین مطلب است.

در این سخنرانی که در دیدار با مدیر عامل و معاونان صدا و سیما در روز ۲۷ مردادماه سال ۶۴ انجام شده، پس از تذکر امام، رئیس وقت سازمان صدا و سیما جمله ای را در خصوص علاقه مردم به ایشان می گوید و امام در جواب وی باز هم بطور قاطع بر موضع خود تأکید می کنند:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

من نظرى به دیگران ندارم، راجع به خودم مى ‌گویم از این وضع رادیو- تلویزیون خوشم نمى‌ آید. واقع آن است که آن قدر که پابرهنه‌ ها به رادیو- تلویزیون حق دارند، ما نداریم. این یک واقعیت است و تعارف نیست؛ واقع این است که آنها این نظام را درست کرده ‌اند و این نهضت را به وجود آوردند؛ همین جمعیت هستند که پیروزیها را به دست آوردند؛ از قشر بالا کسى در این مسأله حقى ندارد. البته ما هم در اصل مطلب شرکت داشته ‌ایم، اما حق با آنهاست. من مدتهاست که وقتى مى‌ بینم رادیو- تلویزیون را هر وقتى بازش مى‌ کنم از من اسم مى‌ برد، خوشم نمى‌ آید. ما باید به مردم ارزش بدهیم، استقلال دهیم و خودمان کنار بایستیم و روى خیر و شرّ کارها نظارت کنیم. ولى اینکه تمام کارها دست ما باشد، رادیو- تلویزیون دست ماها باشد، اما آن بیچاره‌ ها که کار مى‌ کنند هیچ چیز دستشان نباشد، ولى ما که هیچ کاره هستیم دست ما باشد، به نظر من این صحیح نیست. من گفته ‌ام که آن چیزهایى که مربوط به من است گفته نشود، من با آقایان کارى ندارم. البته در بعضى مواردى که لازم مى شود چیزى گفته شود- که آن هم با تشخیص خود من است- در رادیو گفته و یا در تلویزیون [نشان داده‌] شود مضایقه ندارم، مثلًا عید فطر، عید قربان، تنفیذ رئیس جمهور، اینها مسائلى است، اما مابقى، مثل ملاقات امروز من با شما که با هم صحبت مى‌ کنیم، این دیگر در رادیو- تلویزیون گفتن ندارد که رادیو بگوید، تلویزیون بگوید، رادیو چند دفعه، تلویزیون چند دفعه، این کارها مردم را خسته‌ مى‌ کند هیچ محتوا هم ندارد. من و شما صحبت مى‌ کنیم و همین طور دیگران؛ یعنى دیگران با من صحبت مى‌ کنند، آنها را من قطع مى‌ کنم. و همین طور آن چیزهایى که الآن در تلویزیون موجود است؛ مثلًا اول خبر که مى‌ خواهد شروع کند عکس مرا مى‌ گذارند، آن را بردارید، و اگر کسى از شما سؤال کرد بگویید فلانى گفته است.

قلب مردم در غیر از اینهاست. مسأله اینها نیست، ما سابقاً با مردم تماس داشتیم و به آنها ارادت داشتیم و مردم به ما لطف داشتند، ولى این طور نبود که ما رادیو- تلویزیون داشته باشیم، آن باب دیگرى است. در هر صورت بعضى مواردى که لازم است مانعى ندارد، در غیر آن موارد، من میل ندارم، دیگران خودشان مى‌ دانند.»

(صحیفه امام، ج‌۱۹، ص: ۳۴۶ و ۳۴۷)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.