آیت الله محمد یزدی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری قم عنوان کرد: امانت منحصر به مادیات نیست و مسئولیت‌هایی که با نصب محقق می‌شود، یک نوع امانت محسوب می‌شود.

وی افزود: مسئولیت و سمت‌ها امانتی است که بر عهده مسئولان قرار داده شده است و به همین دلیل در انتصاب و انتخاب افراد برای قبولی مسئولیت‌ها دقت شود و اهلیت و امانتداری آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

رییس جامعه مدرسین بیان کرد: از نظر شرعی، قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد و حتی کسانی که در مسئله ولایت فقیه اختلاف دارند، بر قضاوت فقیه و اینکه قاضی باید فقیه باشد، هیچ اختلافی ندارند و این نشان دهنده اهمیت این جایگاه است.

وی با بیان اینکه قرآن بر حفظ امانت و امانتداری تاکید بسیار کرده است، ادامه داد: امانت باید به اهل آن داده شود و نباید به هرکسی برای تحویل امانت اعتماد کرد. گاهی برخی موضوعات از جمله برخی سخنان و حرف‌ها امانت است و باید امانتداری صورت بگیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخاب و انتصاب مسئولیت‌های مهم کشور از جمله رییس مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور و رییس قوه قضاییه، باید اهلیت فرد مورد توجه قرا بگیرد تا مسئولیت به طور مناسب انجام شود.

وی اضافه کرد: تشخیص اهلیت برخی مواقع بر عهده شورای نگهبان واگذار شده است که چند فقیه در خصوص موضوعات تصمیم گیری می‌کنند و این تصمیم می‌تواند قابل اتکا باشد.

یزدی با تاکید بر اینکه با شک و تردید نمی‌توان مسئولیت و امانت را به کسی سپرد، اظهار کرد: اهلیت معنای مشخص دارد و نمی‌توان کسی که حد ناچیزی از موضوع و مسئله اطلاع دارد را متخصص و اهل آن کار بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است انتقاد شود که چرا برخی نا اهلان در جایگاه‌هایی قرار بگیرد که باید گفت انسان معصوم نیست و ممکن است مرتکب اشتباه شود ولی نکته مهم این است که قبل از اعطای مسئولیت، افراد احراز هویت شوند.

رییس جامعه مدرسین تاکید کرد: ده سال قوه قضاییه بودم و در این ایام یک جمله روی میز خود نوشته بودم که "اگر این سمت همیشگی بود، نوبت تو نمی‌شد" و این موضوع را همیشه باید مورد توجه قرار داد که در زمانی مسئولیت به فردی سپرده می‌شود، به بهترین نحو آن را انجام دهد و در زمان مناسب مسئولیت را تحویل دهد.

وی گفت: مسئولین قبل از اینکه در محضر دادگاه دنیا احضار شوند، در دادگاه عدل الهی محاکمه می‌شوند؛ بر همین اساس باید افراد در انجام مسئولیت خود، خداوند و دادگاه عدل خداوند را مورد توجه قرار دهند تا مرتکب خطا نشوند؛ نباید در انتخاب افراد برای مسئولیت‌ها، ملاحظات جناحی و حزبی را مورد توجه قرار داد که اگر این چنین کنیم، باید در برابر خداوند پاسخگو باشیم.

یزدی عنوان کرد: مسئولین باید در حدود حکم و مسئولیت خود عمل کنند و نباید فراتر از آن حکمی بدهند یا تصمیمی بگیرند. این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدل بدین معنا است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، اضافه کرد: این عادلانه نیست که کسی تا دیروز وضع زندگی مناسبی نداشت و حتی پژو هم نمی‌توانست سوار شود، اکنون زندگی آنچنانی داشته باشد و سوار ماشین چندصدمیلیونی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه  نظر ولی امر ارجح است و مصلحت نیست خلاف آن رفتار کرد، گفت: در برخی شرایط و تصمیم گیری‌ها باید ملاحظاتی انجام شود و بر همین اساس گاهی شورای نگهبان با ملاحظه صلاحدید رفتار می‌کند و نظر می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.