«محمدرضا امیرحسنخانی» عصر شنبه در تشریح نشست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برای ورود سرمایه به کشور تمهیداتی در نظر گرفته است از جمله اینکه در ایران برای تسهیل در خرید و سیاحت گردشگران خارجی، کارت الکترونیکی صادر می شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان میراث در جلسه این کمیسیون و با تأکید بر درآمدزایی از حوزه گردشگری گفت: سرمایه گذاری برای هر بشکه نفت ۱۰ دلار بوده که به قیمت ۶۴ دلار به فروش می‌رسد در حالی که تنها ۳ سنت برای هر گردشگر سرمایه گذاری می‌شود که می‌تواند ۱۴۰۰ دلار آورده داشته باشد.

امیرحسنخانی به حضور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونان وی در کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: پیش از این گزارشی از عملکرد سازمان میراث در مجلس قرائت شده بود که در این جلسه از رئیس سازمان درباره اقدامات آنها پیرامون حل مشکلات موجود و اتفاقات و عملکرد آنها در این حوزه گزارشی دریافت کردیم.

دریافت مجوز راه‌اندازی هتل به کمتر از یکماه کاهش یافت

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی اقدامات سازمان میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: تا پیش از این برای دریافت مجوز یک هتل بیش از یک سال زمان می برد و روند استعلام آن بسیار طولانی بد اما امروز در جلسه بیان شد که این مدت زمان به کمتر از یکماه کاهش یافته است.

وی سازمان میراث فرهنگی را یک دستگاه فرابخشی دانست و گفت: سایر سازمان ها و نهادها باید به آنها کمک کنند؛ وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی از مهم ترین دستگاه های یاری رسان به سازمان میراث هستند و امیدواریم با تبدیل این سازمان به وزارتخانه، اختیارات موثری پیدا کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: به گفته رئیس سازمان میراث میزان ورود گردشگر خارجی به کشور در ۴ ماهه نخست امسال ۵۰ درصد افزایش داشته و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از محل ورود گردشگران درآمد داشته ایم که بیشترین سرمایه گذاری در زمینه گردشگری را موجب شد و سازمان توانست در سال گذشته به ازای هر ۵ روز یک موزه افتتاح کند که روی هم رفته در سال ۹۷، ۹۶ موزه خصوصی و دولتی افتتاح شده است.

صادرات صنایع دستی در سال ۹۸ دو برابر می‌شود

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته ایم، یادآور شد: هدف گذاری امسال سازمان میراث در این موضوع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

امیرحسنخانی همچنین با اشاره به تهیه سند توسعه گردشگری کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: قرار شد در نهایت سازمان این اقدامات را مجددا بررسی و گزارش جدیدی به مجلس ارائه کند تا کمیسیون پس از تکمیل، آن را در اختیار رئیس مجلس قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: از سوی دیگر رئیس سازمان میراث اعلام کرد که به زودی به ازای پرداخت ارز کارت های الکترونیکی در اختیار گردشگران خارجی قرار می گیرد تا بتوانند در ایران خرید کنند و در پایان سفر باقیمانده اعتبار کارت را به صورت ارز درخواستی خود دریافت کنند که این موضوع ظرف یک ماه آینده عملیاتی می شود.

قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد

وی ادامه داد: امروز قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد که امیدواریم در مدیریت میراث فرهنگی چالش ایجاد نکند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پایان خاطرنشان کرد: به علت حضور دهقانی نقندر عضو کمیسیون قضایی در شورای نگهبان، این کمیسیون درخواست داد تا فرهاد تجری از کمیسیون اصل نود به این کمیسیون نقل مکان کند که در جلسه گذشته کمیسیون اصل نود با این درخواست موافقت شد و در جلسه امروز کمیسیون قضایی نیز با حضور وی در آن کمیسیون موافقت به عمل آمد از این رو آقای تجری به کمیسیون قضایی مجلس پیوست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.