محمد ابراهیم الهی تبار روز پنج شنبه در جلسه ستاد اربعین حسینی استان کرمانشاه که با حضور مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور و رییس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، افزود: روزانه حدود ۶۰ هزار نفر می توانند از ۵۸ ورودی (گیت) تردد در مرز خسروی وارد عراق شوند.

او با اشاره به فاصله بیش از هزار متری خروجی مرز خسروی تا ورودی کشور عراق گفت: لازم است این محوطه مسقف و مجهز به خنک کننده شود تا تردد زائران برای تردد از این مسیر دچار سختی نشوند.

الهی تبار با بیان اینکه زائران ۱۸ استان کشور از مسیر کرمانشاه به سمت عتبات عالیات خواهند رفت افزود: از این میان زائران هفت استان به سمت مرز خسروی هدایت می شوند که البته تنها می توان خودروهای عمومی را اجبار به تعیین مقصد کرد.

او اظهار داشت: از سه راهی نصرآباد به سمت مرز خسروی اجازه تردد خودروهای شخصی داده نمی شود و لازم است برای جابجایی مناسب زائران وسایل نقلیه عمومی به اندازه کافی تامین و در این مکان مستقر شود.

به گفته الهی تبار با توجه به اینکه مرز خسروی ریشه در اعتقادات مردم دارد، بی شک با حمایت، مدیریت و سرمایه‌گذاری آنان این مرز ماندگار خواهد شد.

در سال ۹۷ حدود ۲ میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که ۶۱ درصد آنان از مرز مهران، ۲۲ درصد از شلمچه، ۱۳ درصد از چذابه و چهار درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود ۸۰۰ هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.

انتظار می رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیکترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن (فرودگاه، قطار و بزرگراه کربلا) هم تکمیل است.

خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۸۷، کربلا ۲۹۳، کاظمین ۲۰۳، سامرا ۲۲۰ و نجف ۳۶۲ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب ۳۰۰، ۴۵۸ و ۵۵۲ کیلومتر است.

آئین معنوی راهپیمایی اربعین حسینی امسال از اواسط مهر ماه آغاز و در روز ۲۸ مهر (اربعین) به اوج می رسد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان، ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.