به گزارش یونهاپ، مون روز پنجشنبه در هفتادمین سالگرد آزادی کره از استعمار ژاپن در جریان جنگ جهانی گفت: برقراری اقتصاد صلح می تواند برای دو کره موفقیت های زیادی به بار آورد و باعث تثبیت شرایط و بهبود اوضاع در شبه جزیره کره شود.

وی گفت: اقتصاد صلح می تواند تقویت روابط دو کره را باعث شود و همزمان یک پل جدید ارتباطی میان دو کشور باشد.

رییس جمهور کره جنوبی در عین حال یک بار دیگر از کره شمالی خواست برنامه تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد و بجای آن با قبول اقتصاد صلح به ایجاد اساس و زیربنای بهتر اقتصادی در آن کشور و کل شبه جزیره کمک کند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش به توقف گفت و گوهای آمریکا و کره شمالی اشاره کرد و گفت: کره شمالی در هفته های گذشته دست به اقدامات تحریک آمیزی زده است با این حال هنوز امیدهایی برای پیشبرد گفت و گوها وجود دارد.

مون گفت: کره شمالی و آمریکا باید هر چه سریعتر گفت و گوها در سطح کاری را از سر بگیرند و به این بن بست خاتمه دهند دو کشور باید روی این موضوع متمرکز شوند.

رییس جمهوری کره جنوبی از کره شمالی خواست به میز مذاکرات بازگردد.

این گفته ها در شرایطی است که کره شمالی از برگزاری رزمایش آمریکا و کره جنوبی بشدت انتقاد کرده و آن را علت پرتاب های موشکی خود دانسته و به هر دو کشور هشدار داده است در چنین شرایطی مذاکره نمی کند و ممکن است آزمایش های اتمی و موشکی بالستیک دوربرد را از سربگیرد.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.