العربیه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: صلاح قوش، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت سودان و خانواده او به اتهام نقض حقوق بشر در سودان و دست داشتن در پرونده‌های فساد اجازه ورود به آمریکا را ندارند و به زودی محاکمه خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: واشنگتن اطلاعات موثقی دارد که نشان می‌دهند صلاح قوش در شکنجه‌ها در دوره ریاست خود در این سازمان دست داشته و طبق ماده ۷۰۳۱ قانون آمریکا در صورتی که وزیر خارجه اطلاعات موثقی از دست داشتن مسؤولان کشورهای دیگر در هر گونه فساد بزرگ و یا نقض گسترده حقوق بشر داشته باشد، می‌تواند این افراد و خانواده‌هایشان را از ورود به آمریکا منع کند. طبق این حکم خانواده صلاح قوش شامل همسر، پسر و دخترش شامل این قانون می‌شوند.

پمپئو در ادامه گفت: از خواسته مردم سودان برای تشکیل یک دولت انتقالی و غیرنظامی متفاوت از دولت عمرالبشیر، رئیس جمهوری برکنار شده به ویژه در زمینه مسائل حقوق بشر حمایت می‌کنیم.

طبق اظهارات رهبران شورای انتقالی سودان که در آوریل گذشته عمر البشیر را برکنار کردند، صلاح قوش نقش مهمی در روند تغییرات ایفا کرد. او دو روز پس از تحولات سودان استعفا کرد و مسؤولان شورای انتقالی در آن زمان گفتند که او در حبس خانگی قرار گرفته است و در ادامه نیز اعلام کردند او سودان را به مقصد نامعلومی ترک کرده است.

دادستانی کل سودان از شورای انتقالی خواست صلاح قوش را به اتهام قتل تظاهرکنندگان سودانی طی اعتراضات اخیر بازداشت کند.

برخی منابع در داخل دادستانی سودان در گفت‌وگو با العربیه نسبت به برخی خبرها از خروج صلاح قوش از سودان به آمریکا و مصر، ابراز بی‌اطلاعی کردند.

این منابع تأکید کردند، طبق بررسی‌هایی که درباره کشتار تظاهرکنندگان در اعتراضات اخیر سودان انجام شده صلاح قوش باید در دادستانی حضور یافته و به اتهامات مطرح شده پاسخ دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.