یکی از منابع نظامی یمن در ارتباط با تحولات اخیر جنوب این کشور به ویژه شهر عدن، سقوط این شهر به دست شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مورد حمایت امارات را «کودتای از پیش‌طراحی شده» خواند.

این منبع سه‌شنبه (۲۲ مرداد) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که «امارات و شورشیان از پیش، این کودتا و سیطره بر شهر عدن را طراحی‌ و آماده کرده بودند».

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: «رئیس‌جمهور عبدربه منصور هادی با مقامات سعودی دیدار داشته و خطرات موضع آن‌ها را در همان موقع به آن‌ها گوش‌زد کرد». او همچنین گفت که فرماندهان نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان سعودی موسوم به «العمالقه» و فرماندهان نظامی دیگر، چند روز مانده به درگیری‌های عدن «با هدف دور کردن آن‌ها از این درگیر‌ی‌ها» به حج تمتع فرستاده شدند.

منبع نظامی مذکور که خود را از فرماندهان نظامی معرفی کرده، می‌گوید نیروهای تحت امر او در سه روز اول، ابتکار عمل در درگیری‌های عدن را در دست داشتند و این مسئله امارات را بر آن داشت که مداخله کرده و ۴۰۰ خودروی زرهی برای «شورشی‌ها» بفرستد.

به گفته این منبع یمنی، ابوظبی همه نوع حمایت از شورشی‌های تحت امر خود داشت و در روز سوم نبرد عدن، برخی از یگان‌های نظامی در برابر آن‌ها نتوانستند مقاومت کنند و «ما از آن‌هایی که مقاومت می‌کردند، خواستیم عقب‌نشینی کنند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.