دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در دوحه به سر می برد در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در خصوص عبور و مرور کشتی‌های خارجی از تنگه هرمز تصریح کرد: «خلیج‌فارس باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آنجا حضور داشته باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند».

وی ضمن انتقاد از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس تأکید کرد: «منطقه خلیج‌فارس آماده احتراق است زیرا آمریکا و همپیمانان این کشور، سیلی از تسلیحات را روانه این منطقه کرده‌اند».

وی توضیح داد: «ایالات متحده سال گذشته، ۵۰ میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه (غرب آسیا) فروخت. برخی از کشورهای این منطقه با کمتر از یک سوم جمعیت ما ۸۷ میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات می‌کنند. ایران سال گذشته در مجموع تنها ۱۶ میلیارد صرف ارتش خود با یک میلیون نظامی کرد ، ۲۲ میلیارد دلار صرف تهیه تسلیحات می‌کند. عربستان سعودی ۸۷ میلیارد دلار صرف تهیه سلاح کرده است ».

ظریف با اشاره به این موارد تأکید کرد: «اگر شما از تهدیداتی صحبت می‌کنید که از جانب این منطقه است، این تهدیدات از سوی آمریکا و همپیمانانش است که تسلیحات را به این منطقه روانه می‌کنند و آن را به یک ماده قابل احتراق آماده انفجار تبدیل کرده‌اند».

وزیر امور خارجه ایران در بخشی از مصاحبه خود به جنگ نیابتی اخیر عربستان و امارات در جنوب یمن اشاره کرد و اقدام این دو کشور در تحریک تنش‌ها در یمن را محکوم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره نقش مخرب واشنگتن در امنیت منطقه گفت: «تجربه نشان داده است که حضور آمریکا و ناوگان نیروی دریایی این کشور در خلیج‌فارس هرگز به ایجاد امنیت ختم نشده است. ما خاطرات بسیار ناراحت‌کننده‌ای از اقدام کشتی آمریکایی در ساقط کردن هواپیمای ایران در تاریخ ۱۹۸۸ داریم که به کشته شدن ۲۹۰ تن از مسافران آن منجر شد».

ظریف تصریح کرد: «بنابراین ما معتقدیم، بهترین اقدامی که آمریکا برای محافظت از کشتیرانی می‌تواند انجام دهد، است که بقیه را به حال خود رها کند و مداخله نکند».

وی درباره طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز گفت: «این یک اقدام خصمانه علیه ایران است و فکر کنم هیچ‌ تأثیری جز ناامن کردن منطقه نداشته باشد».

ظریف در بخشی از مصاحبه خود در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تأکید کرد که این اقدام نه تنها به تأمین امنیت منجر نمی‌شود بلکه بی‌ثباتی در منطقه را به همراه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.