علی‌رضا رفیعی‌پور با بیان اینکه علاوه بر کشتارگاه‌ها، ۶۰۰ قربانگاه دائم و موقت نیز آماده خدمت رسانی به مردم برای ذبح بهداشتی دام در عید قربان هستند، ‌‌افزود: این قربانگاه‌ها برای ذبح بهداشتی دام و نظارت شرعی توسط شهرداری‌ها،‌ کمیته امداد، بهزیستی و هیات‌های مذهبی احداث شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار نفر از همکاران دامپزشک ما و همچنین ۶۰۰ ناظر شرعی آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

رفیعی پور تعداد اکیپ‌های سازمان دامپزشکی برای عید قربان را ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد یک هزار و ۹۰۰ اکیپ سیار هستند.

۱۵۱۲  شماره تماس دامپزشکی برای نظارت به سلامت و ذبح بهداشتی دام

وی در پاسخ به این پرسش که برخی امکان دسترس به مراکز بهداشتی را ندارند یا تمایل به ذبح دام در خارج از این مراکز دارند برای این موارد چه تدبیری اندیشیده شده است، ‌گفت: این افراد می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ تماس گرفته و از همکاران ما مشاوره بگیرند یا اینکه از آن‌ها بخواند برای نظارت بر سلامت دام، ذبح بهداشتی و شرعی در محل ذبح حضور پیدا کنند.

رفیعی پور اضافه کرد: پس از تماس با شماره اعلام شده موضوع به همکاران ما در اکیپ‌های سیار اطلاع داده می‌شود و آن‌ها در اسرع وقت در محل برای نظارت حاضر می‌شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نسبت به بیماری‌های خطرناک شایع در فصول گرم سال مانند تب کریمه کنگو به مردم هشدار داد.

بیماری‌های خطرناک بدون علایم ظاهری هستند

رفیعی پور گفت: این بیماری‌ها معمولا بدون علائم ظاهری در دام هستند و تنها دامپزشکان می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند.

وی همچنین از مردم خواست برای اطمینان بیشتر از عدم سرایت بیماری‌‌های مشترک انسان و دام اقدام به نگهداری گوشت‌های قربانی به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال کنند.

رفیعی پور بار دیگر به مردم توصیه کرد که دام قربانی را از مراکز مجاز خریداری کنند.

وی تاکید کرد: در این مراکز دامپزشکان آموزش دیده مستقر هستند تا پس از تائید سلامت، دام در اختیار مردم قرار گیرد.

رفیعی پور ذبح دام در قربانگاه‌ها و کشتارگاه‌های مجاز تحت نظارت دامپزشکی را از دیگر مواردی عنوان که باید مردم به آن توجه کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مردم خواست تا با رفتار مخاطره‌آمیز در خرید و ذبح دام در عید قربان سلامت خود، خانواده، و اطرافیان‌شان را به خطر نیندازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.