سیاست‌های نژاد پرستانه ترامپ رئیس جمهور آمریکا و خشونت پلیس این کشور علیه رنگین پوستان خشم قهرمانان ورزشی این کشور را برانگیخته به طوری که آن‌ها حتی روی سکوی قهرمانی مسابقات پان آمریکن لیما ۲۰۱۹ هم اعتراض خود را به سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ نشان می‌دهند.

«ریس امبودن» شمشیرباز آمریکایی و دارنده مدال برنز المپیک پس از کسب مدال طلا به همراه تیم ملی فلوره مردان این کشور، در حین پخش سرود ملی آمریکا زانو زد تا با این حرکت نمادین اعتراض خود را نشان دهد. پیش از او گوئن بری پرتابگر چکش آمریکایی نیز اعتراض خود به سیاست‌های ترامپ را نشان داده بود.

امبودن ۲۶ ساله وقتی به همراه دیگر هم تیمی‌های خود روی سکوی قهرمانی قرار گرفت هنگام پخش سرود ملی آمریکا زانو زد و حاضر نشد به احترام این سرود بایستد.

این عمل اعتراض مدنی است، که توسط کالین کائپرنیک، فوتبالیست آمریکایی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

کائپرنیک در آن سال هنگام پخش سرود زانو زد تا رفتار وحشیانه پلیس و نژادپرستی آمریکایی‌ها را برجسته کند.

ایمبودن، دارنده مدال برنز تیمی فلوره مردان بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ و قهرمان جهان، با انتشار پیامی در توئیتر دلیل خود برای زانو زدن را توضیح داد.

او در توئیتر نوشت: "ما باید خواستار تغییر باشیم. این هفته افتخار می‌کنم که نماینده تیم ملی آمریکا در بازی‌های پان امریکن بودم و مدال طلا و برنز را به خانه آوردم. غرور و افتخار من به دلیل نواقص متعدد کشوری که آن را از صمیم قلبم دوست دارم، ضربه خورده است. نژادپرستی، کنترل اسلحه، بدرفتاری با مهاجران و رئیس جمهوری که نفرت را گسترش می‌دهد در صدر فهرست طولانی این کاستی‌ها قرار دارند. من تصمیم گرفتم که امروز لحظه خود را روی سکوی قهرمان فدا کنم و توجه را به این مسائل که معتقدم باید مورد توجه قرار بگیرند، جلب کنم.

در ۲ هفته گذشته ایالات متحده شاهد سه تیراندازی به سوی مردم بوده است و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاطر نوع واکنشش به این فاجعه با انتقاداتی مواجه شده است.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعتراض ایمبودن، دومین اعتراض از سوی «گوئن بری» بانوی پرتابگر چکش آمریکا انجام شد.

بری که فاتح مدال طلای بازی‌های پان امریکن شد، در پایان مراسم اهدای مدال، دست راست خود را بالا گرفت و مشت کرد.

این عمل مشابه اقدام تامی اسمیت و جان کارلوس، دونده‌های آمریکایی در بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ مکزیک بود، که این ۲ در مسابقه۲۰۰ متر موفق به کسب مدال‌های طلا و برنز شدند.

این عمل نوعی اعتراض مدنی علیه تبعیض نژادی است.

ایمبودن و بری در شرایطی دست به اعتراض زدند که اقدام آن‌ها نقض قوانین بازی‌های پان امریکن محسوب می‌شود.

قانون مسابقات: "هیچ نوع تظاهرات یا تبلیغاتی به هیچ وجه در محل بازی‌ها یا سایر مکان‌ها یا مناطقی که بخشی از بازی‌ها محسوب می‌شود، مجاز نیست. هرگونه تخلف از مفاد این بخش منجر به دیسکالیفه شدن یا لغو سهمیه شخص یا نماینده مربوطه خواهد شد. "

کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده اعلام کرده است که آن‌ها در حال بررسی عواقب ناشی از اعتراضات سیاسی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.