سعید نمکی روز پنجشنبه در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور افزود: پرونده الکترونیک سلامت را در دستور کار قرار داده ام و به شدت روی نسخه نویسی الکترونیک کار می کنیم.

وی اضافه کرد: خیلی ها در این مسیر، چوب لای چرخ می گذارند اما قرار بر ترمز نداریم.

لزوم فعال شدن قرارگاه های دارو

وزیر بهداشت خواستار فعال شدن قرارگاه های دارو و تجهیزات پزشکی در تمام استان ها شد و گفت: در استان تهران بیشتر از یک قرارگاه نیاز نداریم. در هر استان باید یک دانشگاه متولی قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی باشد.

نمکی افزود: شفافیت باید جزو اصول اولیه باشد و کمبودها باید رصد شود. در برخی استان ها ممکن است نسخه های دارو روی دست مردم مانده باشد.

وی اضافه کرد: به برخی داروهای مشابه تولید داخل اجازه واردات ندادیم اما برخی پزشکان به تولید داخل اعتماد ندارند که باید توجیه شوند و برخی پزشکان دوست دارند تا قیامت داروهای خارجی تجویز کنند که باید معرفی شوند.

نمکی تاکید کرد: باید این پنبه را از گوش در بیاورند که اگر بحث کنند ما تسلیم می شویم به داروهای مشابه تولید داخل اجازه واردات نمی دهیم.

وی اضافه کرد: از پیرمردی شنیدم که داروخانه ای به او گفته است فرق داروی ایرانی با خارجی مثل تفاوت بنز با پراید است درحالی که این طور نیست و عزت را ابتدا باید خودمان برای مردم تعریف کنیم. متاسفانه گاهی داروخانه دست افرادی می افتد که تولیدکننده همکار خود را بی اعتبار می کنند.

وزیر بهداشت از معاونان غذا و داروی کشور خواست با گرانفروشی در داروخانه ها مبارزه کنند و گفت: نباید طوری باشد که یک دارو با چند قیمت در داروخانه های مختلف عرضه شود.

نمکی افزود: داشتن داروخانه و مطب برای مسئولان حوزه غذا و دارو جرم نیست اما داشتن سه تا چهار داروخانه دیگر ظلم است و آمار آن را داریم که باید جمع شوند.

جدا شدن خرج دارو در دانشگاه های علوم پزشکی

وزیر بهداشت گفت: در سازمان برنامه و بودجه مکلف کردم خرج دارو از بقیه هزینه ها جدا شود اما جواب شفافی از سازمان غذا و دارو در این باره دریافت نکردم.

نمکی تاکید کرد: برای سال آینده در دانشگاه علوم پزشکی، ردیف مستقلی برای داروها خواهم گذاشت.

منافع وارد نشدن تجهیزات پزشکی

وزیر بهداشت گفت: گزارشاتی داریم که برخی تدارکاتچی و ماموران خرید در حوزه تجهیزات پزشکی، برخی چیزها را از قلم می اندازند و متاسفانه گاهی کدهای این تجهیزات، جابجا می شوند و فرآورده هایی می آید که اصل نیست و حتی چند پرونده به خاطر این جابجایی ها داریم.

نمکی افزود: بخشنامه کرده ایم که آنچه از تجهیزات پزشکی داخل کشور تولید می شود، وارد نکنیم که در طولانی مدت به نفع ما است و باید مراقب باشیم در تله تصمیم گیرانی که منفعت شان در خرید از برند است، نیفتیم.

وی خطاب به معاونان غذا و داروی سراسر کشور افزود: اگر به جایی رسیدید که تولید داخل کفایت نمی کرد یا اینکه کیفیت تولیدات داخل زیر سئوال است، آنگاه تصمیم گیری درباره واردات می تواند در قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی استان رخ دهد.

وزیر بهداشت از معاونان غذا و داروی سراسر کشور خواست موجودی دارو را در سطح بیمارستان‌ها کنترل کنند و گفت: گاهی یکی از بیمار،ستان های دانشگاه علوم پزشکی، دارو ندارد درحالیکه همان دارو در انبار بیمارستان‌ دیگر دانشگاه، تلنبار شده است.

نمکی درباره مطالبات شرکت های پخش دارو از دانشگاه های علوم پزشکی نیز اظهار داشت: بدهی به این شرکت ها، زنجیره تنیده ای است . برای پرداخت بدهی ها از بیمه تامین اجتماعی، سه هزار میلیارد تومان گرفتیم و هفت تا هشت هزار میلیارد دیگر می خواهیم. سهم دارو نباید جای دیگر هزینه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.