به گزارش خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی که قرار بود در اقدامی متقابل ژاپن را از لیست سفید کشورهای مجاز به صادرات خارج کند، اجرای این تصمیم را به تعویق انداخت.

گفته می شود تعویق اجرای این طرح به علت تصمیم اخیر وزارت بازرگانی ژاپن برای تایید صادرات اولین محموله مواد حساس به کره جنوبی بوده است.

ژاپن هفته گذشته کره جنوبی را از لیست سفید کشورهای مجاز به صادرات خارج کرده بود.

«هیروشیگه سکو» وزیر تجارت ژاپن هفته گذشته اعلام کرد این اقدام پس از طی مراحل مقرر در  ۲۸ اوت ۲۰۱۹ (۶ شهریور ۱۳۹۸) اجرا می شود.

ژاپن ماه میلادی گذشته با اشاره به نگرانی های امنیتی، نظارت بر سه ماده که برای تولید نیمه هادی ها و سایر محصولات با تکنولوژی بالا ضروری هستند را شدیدتر کرد به همین دلیل شرکت های ژاپنی اکنون باید برای هر قرارداد با یک مشتری کره جنوبی، درخواست تاییدیه کنند.

خارج کردن کره جنوبی از لیست شرکای قابل اعتماد، اگر در پایان ماه جاری میلادی عملی شود باعث حذف این کشور از لیست سفید صادراتی ژاپن که نام ۲۷ کشور در آن ثبت است، خواهد شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۰۴ به  لیست سفید اولویت تجاری و قابل اعتماد ژاپن اضافه شد و اولین کشوری است که وضعیت ترجیحی آن باطل می شود. براساس این اقدام، صادرکنندگان ژاپنی باید برای صادرات حدود یکهزار و ۱۲۰ کالا به کره جنوبی مجوزهای فردی نیز اخذ کنند و سئول بیم آن دارد که این امر باعث تاخیر و اختلال قابل توجه روند واردات کالا از ژاپن شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.