در این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شد آمده است چین نظام نرخ شناور ارز کنترلی را بر اساس توجه به عرضه و تقاضا در بازار اجرا می کند و مساله‎ای به اسم دستکاری در نرخ ارز وجود ندارد از آغاز ماه جاری میلادی امسال ارزش یوان تا اندازه‌ای کاهش یافته که علت آن نیز به خاطر تحولات اوضاع اقتصادی و نوسان‎های مربوط به عرضه و تقاضا در بازارهای ارز بین‎المللی به خاطر افزایش اصطکاک تجاری است.

در بیانیه بانک خلق چین تاکید شده است از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تا به حال، آمریکا همواره بر اصطکاک تجاری میان دو کشور دامن زده و چین همواره به عدم کاهش ارزش پول خود برای افزایش نیروی رقابت پایبند بوده و هرگز از طریق نرخ ارز قصد رویارویی با اصطکاک تجاری را نداشته است.

بیانیه تاکید می کند آمریکا با نادیده گرفتن واقعیت، اتهام "دستکاری در نرخ ارز" را در مورد چین مطرح می‎کند در حالی که چنین اقدامی علاوه بر خود آمریکا به چین نیز زیان می‎رساند و به همین خاطر چین قاطعانه مخالف آن است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در قرار دادن نام چین در «فهرست کشورهای دستکاری کننده ارز» واکنش نشان داد و گفت: بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی چین این موضوع واقعیت ندارد و از نظر ما اعلام چین به عنوان کشوری که ارز خود را دستکاری کرده است اقدام زشت دیگری از سوی آمریکا به منظور تشدید اصطکاک تجاری است، در حالی که در این راستا، پیش تر در روز ۱۰ مرداد واشنگتن افزایش تعرفه گمرکی کالاهای چینی را اعلام کرده بود.

«هوا چون اینگ» این اقدام آمریکا را اقدامی یک جانبه گرایانه و حمایت گرایانه در عرصه تجاری به منظور تخریب و به چالش کشیدن مقررات و عرف بین المللی و نقض توافقات جهانی درباره نرخ ارز خواند و گفت چین قاطعانه با آن مخالف است.

وی اظهار کرد: نرخ ارز چین متکی بر وضعیت تقاضا و عرضه در بازار و با توجه به وضعیت سبد ارزهای ذخیره صندوق بین المللی پول تعدیل و شناور می شود چین همواره در تلاش است تا ارزش یوان را در محدوده ای منطقی و متوازن نگه دارد و حتی در پی نوسانات شدید شاخص های بورس های جهان ناشی از تشدید جنگ تجاری از سوی آمریکا نیز به استهلاک رقابتی ارزش پول خود نپرداخته و در دعاوی تجاری نیز از آن استفاده ابزاری نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.