واقعیت این است که به صورت معمول وقتی موضوعی به میان می‌آید که یک‌سویش خانم‌ها هستند برخی از آقایان دادشان بلند می‌شود که این حرام شرعی است! هیچ فکر نمی‌کنند که حرام شرعی بودن امری دلیل می‌خواهد، باید بتوان برایش استدلال آورد. زنان از این جهت در طول تاریخ مظلوم بوده‌اند.»

محمدتقی فاضل‌ میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:‌ «اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتورنشستن و راندن ماشین است و بالنفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت.

کسانی که می‌گویند این فعل حرام است معلوم نیست بر چه اساسی این حکم را صادر می‌کنند، معلوم نیست در نظرشان چه تفاوتی وجود دارد میان نشستن پشت موتور و نشستن پشت ماشین. اگر موضوع این باشد که ممکن است در کنار این موضوع اشکالاتی ایجاد شود باید گفت: بله! ممکن است. اما در کنار هر امری ممکن است مشکلاتی به وجود آید. مثل پارک یا خرید رفتن، یعنی ایجاد احتمالی مفسده مختص به موتورسواری نیست، ممکن است مردها پشت ماشین بنشینند و تصادف منجر به مرگ پیش آورند، پس بگوییم رانندگی‌شان حرام است؟ وقتی نه دلیل قانونی برای ممنوعیت موضوعی وجود دارد و نه دلیل شرعی بنابراین نمی‌توان با آن مخالفت کرد.

آن چه ما در مورد حرام بودن و اشکال شرعی برخی فعالیت‌های خانم‌ها می‌گوییم ریشه تاریخی دارد. روزگاری هم امر قضاوت بر زنان حرام بود و حالا برخی از آقایان می‌گویند که اشکالی ندارد، روزگاری رای دادن زنان هم حرام بود و حالا می‌گویند آمدن‌شان پای صندوق‌های رای لازم است، روزگاری به نامزد شدن زنان برای انتخابات ایراد وارد می‌کردند و حالا منعی ندارد. زنان در مجلس هم حضور دارند و به نظرم حتی نامزد شدن‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم منعی ندارد. در خانواده‌هایی که عمده کار خانه بر دوش زنان است، اگر آن زن بتواند امور خانه و خرید را با سوار شدن بر موتور و دوچرخه راحت‌تر حل کند و در کنار آن بخشی از مشکل آلودگی هوا هم حل شود، چه اشکالی دارد؟ این که به‌جای ماشین دوچرخه را انتخاب کند که اصلا به نفع جامعه است. زمانی بود که وقتی بحث رفتن زنان به ورزشگاه‌ها مطرح شد همه می‌گفتند حرام است. حالا منع این موضوع هم کم‌کم دارد برطرف می‌شود.

واقعیت این است که به صورت معمول وقتی موضوعی به میان می‌آید که یک‌سویش خانم‌ها هستند برخی از آقایان دادشان بلند می‌شود که این حرام شرعی است! هیچ فکر نمی‌کنند که حرام شرعی بودن امری دلیل می‌خواهد، باید بتوان برایش استدلال آورد. زنان از این جهت در طول تاریخ مظلوم بوده‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.