القدس العربی گزارش داد، نصر حریری، رهبر مخالفان سوریه در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: "روسیه با صحبت کردن در مورد راه حل سیاسی، جامعه جهانی و جهان را فریب می‌دهد و این در حالی است که همچنان کاملاً روی راه حل‌های نظامی تکیه دارد. مدت طولانی است که نظام از بین رفته و چنانچه کمک روسیه نبود نمی‌توانست ادامه بدهد و اتفاقات کنونی بهترین نشانه برای این مسأله هستند.

وی ادعا کرد: تداوم تکیه بر استراتژی راه حل‌های نظامی از سوی نظام، روسیه و هم‌پیمانان آن و صحبت کردن درباره راه حل سیاسی تنها جنبه پوشش رسانه‌ای دارد و ما را به عنوان ملت سوریه در مقابل چالش بزرگی برای ادامه بررسی تمامی گزینه‌های حمایت از نبردمان تا زمان سرنگونی نظام قرار می‌دهد. گزینه ما چه در گذشته و چه در آینده تحقق انتقال واقعی بوده و خواهد بود.

حریری گفت: اظهارات اخیر روسیه درباره کمیته قانون اساسی کاملا نادرست است و بازتاب مستقیمی از شکست میدانی آن برای تحقق اهداف نظامی‌اش در شمال سوریه و شکست سیاسی در تحمیل شروط این کشور در زمینه تمامی موارد مرتبط با حل و فصل سیاسی بحران سوریه و به ویژه کمیته قانون اساسی است.

رهبر مخالفان سوریه ادامه داد: کمیته قانون اساسی که روس‌ها در سوچی در پی تشکیل آن بودند را فراموش کرده‌ایم و موضع امروز ما کاملا متفاوت است، ما درباره کمیته قانون اساسی با نظارت سازمان ملل در ژنو به عنوان بخشی از اجرای کامل و گسترده اعلامیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که شامل نمایندگی نظام، هیئت مذاکره کننده سوریه (مخالفان) و جامعه مدنی است‌، صحبت می‌کنیم. مأموریت کمیته قانون اساسی تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید برای کشور است که با موافقت مردمی تصویب شود. همچنین نمی‌توان نسبت به موارد دیگر در این قطعنامه ازجمله تشکیلات دولت انتقالی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تحت نظارت سازمان ملل بی‌توجه بود.

حریری در ادامه ضمن تأکید بر ایفای نقش خود در زمینه تشکیل کمیته اساسی به شکل مؤثر، عنوان کرد: به واسطه ارتباط مستقیم با سازمان ملل و گفت‌وگو با دوستان به ویژه ترکیه شاخصه‌هایی را برای تشکیل و فعالیت این کمیته طبق قطعنامه‌های شورای امنیت وضع کرده‌ایم و با هر طرحی که کمیته را از این چارچوب خارج می‌کند نیز مخالفت کردیم.

وی با بیان اینکه همچنان مشکل اسامی شش فرد مطرح شده برای عضویت در کمیته قانون اساسی حل نشده است، تأکید کرد: برخی از این اسامی به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیستند چراکه از بطن نظام هستند. ما همچنین اصلاحاتی که نظام سوریه به دنبال انجام آن در کمیته قانون اساسی است را نمی‌پذیریم و به مخالفت خود با هر پیشنهادی که مغایر با محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت و بیانیه ژنو باشد ادامه می‌دهیم.

رهبر مخالفان سوریه مدعی شد: گفت‌وگوهای هیئت مذاکره کننده (مخالفان) با سازمان ملل بر این مسأله تأکید می‌کنند که نظام حق تعیین اسامی به جای شش اسم خط خورده از لیست را به دلیل ارتباط‌شان با نظام را ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.