اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا امروز شنبه اعلام کرد کشورش میزبان موشک‌های میان برد آمریکا نخواهد بود. این واکنش پس از آن مطرح شد که رئیس پنتاگون از طرح آمریکا برای استقرار موشک در منطقه آسیا-پاسیفیک خبر داده بود.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در جمع خبرنگاران در شهر سیدنی اعلام کرد آمریکا باید هرچه زودتر برای استقرار موشک‌های میان‌برد متعارف (غیرهسته‌ای) با قابلیت‌های پیشرفته در منطقه آسیا-پاسیفیک اقدام کند.

به نوشته رویترز، مقامات دو کشور در روزهای قبل مذاکراتی را برگزار کردند که حاصل آن بیانیه‌ای مشترک بود. این بیانیه بر اتحاد واشنگتن-کانبرا مقابل فعالیت‌های چین در آسیا-پاسیفیک تاکید داشت.

موریسون در این باره گفت: کسی از ما این موضوع را نخواسته، در حال بررسی هم نیست. فکر کنم این موضوع را باید تمام شده اعلام کنم.

وانگ یی وزیر خارجه چین روز شنبه پس از دیدار با همتای استرالیایی خود از روند پیشرفت و ترمیم روابط دو کشور ابراز ناخرسندی کرده بود.

وانگ تاکید کرد: امیدوارم روابط چین با استرالیا هر چه سریعتر به مسیر اصلی خود بازگردد. دو کشور از نظر تاریخی هیچ گونه چالش و مشکل جدی نداشته و منافع ساختاری آنها نیز به طور فزاینده ای مکمل یکدیگر است.

وزیر خارجه استرالیا نیز در این باره گفت: چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا به شمار می رود وعلی رغم مشکلاتی در روابط دو جانبه وجود دارد، استرالیا مایل به تقویت گفتگو و ارتباط با چین بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

استرالیا به علت نگرانی های امنیتی، مانع از آن شده است که شرکت هواوی چین تجهیزات مخابراتی نسل پنجم را در این کشور عرضه کند. استرالیا همچنین به دنبال مقابله با نفوذ چین در جزایر واقع در جنوب اقیانوس آرام است

آمریکا به بهانه مقابله با نفوذ چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه قصد دارد حضور نظامی خود را گسترش دهد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.