به گزارش فایننشیال تایمز، رافائل گروسی که از نامزدهای اصلی جایگزینی یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حساب می‌آید، در مورد ایران گفت: بررسی و گزارش‌دهی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید به دقت انجام شود.

وی افزود: کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بحران قریب‌الوقوعی ایجاد نمی‌کند، اما این اقدامات «موضوعی جدی» است که باید به نحوی کاملا محتاطانه به آنها  واکنش نشان داد ما باید به گونه‌ای اقدام کنیم تا تنش‌ها بیش از پیش تشدید نشود. در واقع باید تلاش کنیم تا ثبات را بازگردانیم.

نامزد اصلی جایگزینی یوکیو آمانو در ادامه درباره کاهش تعهدات ایران افزود: ایران هنوز با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد و در واقع ایران یک سال تا رسیدن به سلاح هسته‌ای فاصله دارد. 

گروسی در ادامه گفت: مشخص نیست که اقدامات ایران، واکنشی به آثار تحریم‌های آمریکاست یا «یک تلاش عامدانه تسریع‌شده است که در نهایت می‌تواند به وضعیتی خطرناک منجر شود.»

وی هم‌چنین در ادامه در مورد مذاکرات میان کره شمالی و ترامپ گفت: در واقع مذاکرات خوبی انجام شده است اما تاکنون این مذاکرات دستاوردی نداشته است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

گروسی هم‌چنین افزود: به مرور زمان شرایط تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد. ما هم اکنون با پرتگاه فاصله داریم اما باید از گزینه‌های موجود در زمینه دیپلماسی استفاده کنیم تا از یک بحران جدی و اساسی جلوگیری کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.