گزیده پاسخ‌های علی مطهری به روزنامه اعتماد را با هم می‌‌خوانیم:

- به نظر می‌رسد ریشه این شکایت‌های متعدد از آقای صادقی، به آن نزاعی که میان این نماینده مجلس و رییس پیشین قوه قضاییه به وجود آمد، برمی‌گردد. بر این اساس به نظر من اغلب این موارد شکایات قابل بازپس‌گیری از سوی شاکیان است؛ چرا که ناشی از یک اختلاف قدیمی است.

- تفسیر قوانین عادی بر عهده مجلس است، نه شورای نگهبان. در واقع تنها وظیفه تفسیر قانون اساسی است که بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده و تفسیر قوانین عادی بر عهده این شورا نیست.

- اگر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حکم کرد که فلان اظهار نظر یا اقدام یک نماینده مجلس، خارج از حیطه وظایف نماینده نیست، قوه قضاییه حق ندارد نسبت به ورود به این پرونده اقدام کند.

- فکر می‌کنم با توجه به آن که تقریبا تمامی موارد اتهامی و شکایات، مربوط به دوران آقای صادق لاریجانی است، بهتر است آقای رییسی با تدبیری این پرونده‌ها را مختومه اعلام کنند.

- گفته می‌شود به مقام قضایی توهین شده است؛ حال آن که توهین تعریف مشخصی دارد و باید از الفاظ رکیک استفاده شده باشد اما اکثر این موارد توهین نبوده، بلکه انتقاداتی است که ممکن است با لحنی تند و شدید بیان شده باشد.

- فکر می‌کنم نباید تا این میزان قضایا کش پیدا کند و بر این اساس از آقای رییسی درخواست دارم که این شکایات از آقای صادقی را پس گرفته و بایگانی کنند. البته به مواردی که شکایات شخصی مطرح است، باید رسیدگی شود.

- در مورد شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از آقایان حضرتی و فلاحت‌پیشه نیز باید بگویم، این موارد نیز به نظر وارد نمی‌آید.

- ما نمی‌توانیم هیچ فردی، چه رسد به نمایندگان مجلس را از اظهار نظر منع کنیم. نمی‌توانیم حق اظهار نظر افراد را بگیریم، به این دلیل که خلاف سیاست‌های نظام است. در واقع سیاست‌های نظام به ‌جای خود و حق اظهار نظر نمایندگان نیز به‌ جای خود.

- فکر می‌کنم این شکایات قطعا منجر به محتاط ‌شدن نمایندگان می‌شود که این مساله برای کشور خوب نیست. به هر حال نمایندگان باید بتوانند به ‌راحتی نظرات خود را بیان کنند.

- هیات‌رییسه مجلس بر اساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید موضوع را پیگیری کند و فکر می‌کنم می‌تواند بهتر از این از حقوق نمایندگان دفاع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.