این عملیات در این هفته و در روزهای زوج از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در محل موزه انجام می‌شود و همه‌ی علاقمندان می‌توانند به صورت آزاد از روند آن دیدن کنند.

پروژه پاکسازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه پرده‌ی قدیمی خانه‌ی خدا،  با هدف پیشگیری از بروز آسیب به آثار انجام می‌شود که به منظور آشنایی بازدیدکنندگان و علاقمندان با اصول اولیه‌ی پاکسازی آثار برای اشیایی که قابلیت پاکسازی در معرض نمایش را داشته باشند، با مشاوره واحد مرمت، در سالن‌های موزه و با حضور بازدید کنندگان،  توسط کارشناسان موزه پوشاک سلطنتی در حال اجراست.

پرده‌ی خانه‌ی خدا (کسوةالکعبه) از آثار برجسته‌ی موجود در موزه پوشاک سلطنتی است که دو قطعه در ابعاد ۹۲ × ۲۵۸ و ۹۰ × ۲۷۰ سانتی‌متر بوده و روی یکی از  این پرده‌ها ۱۳۸۷ هجری قمری ثبت شده است.

این  دو اثر مزین به آیات  قرآن کریم با مفتول‌های طلایی و نقره است. قطعه‌ی اول مزین به بخشی از آیه‌ی ۱۹۸ سوره بقره: « لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلًا مِّن رَّبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّینَ » : بر شما گناهی نیست که [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزی خویش] بجویید پس چون از عرفات کوچ نمودید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید و یادش کنید که شما را که پیشتر از بیراهان بودید فرا راه آورد؛  و در قطعه دوم آیه ۹۶ سوره ال عمران موجود است: « اِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًی لِّلْعَالَمِینَ .»: در حقیقت نخستین خانه‌ای که برای [عبادت] مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان [مایه] هدایت است.

بنا بر اعلام روابط عمومی سعدآباد، عملیات حفاظت پیشگیرانه و پاکسازی غبار و آلودگی‌ها، در بازه‌های زمانی سه ماهه توسط موزه‌داران موزه پوشاک سلطنتی انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند برای بازدید و آگاهی از پروسه‌های حفاظت و مرمتی این آثار به موزه پوشاک سلطنتی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.