فروشندگان این شانس را داشتند تا کنترل بازار طلا را به دست بگیرند اما موفق نشدند و اکنون این خریداران هستند که کنترل بازار را به دست گرفته‌اند.

پس از اقدام هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا در کاهش نرخ‌های بهره، تحلیلگران می‌گویند ابهامات جهانی و تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، طلا را به سوی قیمت بالاتری هدایت خواهد کرد. ترامپ روز پنج شنبه در توییتی نوشت: ۱۰ درصد تعرفه روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد که علاوه بر تعرفه ۲۵ درصدی روی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی خواهد بود. این اقدام که درست پس از از سرگیری مذاکرات تجاری آمریکا و چین روی داد جنگ تجاری میان دو کشور را تشدید خواهد کرد.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۳ نفر یا ۹۳ درصد افزایش قیمت طلا و تنها یک نفر یا معادل هفت درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و در این نظرسنجی هیچ کس نظر خنثی نداشت.

در این بین، ۸۷۰ نفر در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۵۴۰ نفر یا ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا، ۲۲۹ نفر یا ۲۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۱۷ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی هفته گذشته، هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. در معاملات آتی روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا ۲۵ دلار و ۱۰ سنت یا ۱.۸ درصد افزایش یافت و در ۱۴۵۷ دلار و ۵۰ سنت بسته شد که بالاترین قیمت از نهم مه سال ۲۰۱۳ بود و برای کل هفته ۲.۷ درصد رشد داشت.

قیمت طلا پس از این که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد شتابی برای ادامه کاهش نرخ‌های بهره ندارد، کاهش پیدا کرده بود اما پس از تهدید ترامپ برای وضع تعرفه جدید علیه واردات کالاهای چینی، به بالاترین حد در شش سال گذشته رسید.

تحولات جدید در جنگ تجاری میان آمریکا و چین، یکی از بزرگترین دلایل خوش بینی تحلیلگران به رشد قیمت طلا در کوتاه مدت است.

افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت "ام کی اس" اظهار کرد: ترامپ هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و به کسی گوش نمی‌کند. برای همین تصور نمی کنم ابهامات به این زودی خاتمه پیدا کند. نوابی افزود: پیش از توییت روز پنج شنبه ترامپ، طلا مقاومت نشان داده و بالای سطح حمایتی ۱۴۰۰ دلار را حفظ کرده بود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت "والش تریدینگ" به کیتکونیوز اظهار کرد: وی نسبت به طلا در کوتاه مدت خوش بین مانده است. بازارهای سهام با فروش گسترده روبرو شده اند و وی انتظار دارد این سرمایه‌ها به سوی طلا سرازیر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.