به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، محمد عبدالله فرماجو، رئیس جمهوری سومالی در واکنش به حملات توییتری شدید و نژادپرستانه اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به چهار زن رنگین پوست عضو کنگره از جمله "ایلهان عمر" که اصالتی سومالیایی دارد، تابعیت آمریکایی خود را لغو کرد.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی سومالی (سونا) اعلام کرد که اقدامات قانونی لغو تابعیت آمریکایی فرماجو مدتی پیش آغاز شد و هم اکنون این اقدامات تکمیل شد.

فرماجو مدت زیادی در آمریکا زندگی می‌کرد و بر اساس قانون اساسی سومالی شهروندان این کشور می‌توانند در کنار تابعیت سومالیایی، تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشند.

این تصمیم حدود دو هفته پس از اظهارات جنجالی ترامپ درباره چهار نماینده رنگین پوست دموکرات عضو کنگره آمریکا اتخاذ شده است.

ترامپ پیشتر در چند توییت درباره این چهار نماینده زن نوشته بود: خیلی جالب است که زنان دموکرات "پیشروی" کنگره (رشیده طلیب، ایلهان عمر، الکساندریا کورتز، آیانا پریسلی) که اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان یک فاجعه کامل هستند و بدتر آنکه اکثر آن‌ها فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین دولت‌های جهانند (اگر اصلاً دولتی فعال داشته باشند) حالا با صدای بلند و لحنی تهاجمی به مردم آمریکا که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین هستند، می‌گویند، دولت ما چگونه باید اداره شود.

ترامپ در ادامه نوشت: چرا به جاهای درب و داغون و پر از جرمی که از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به درست کردن آن‌ها کمک نمی‌کنند؟ بعد برگردند و به ما نشان دهند چطور این کار را کرده‌اند! این جاها (کشورها) بدجوری به کمک شما نیاز دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.