"رابرت هانتر" دیپلمات پیشین آمریکا که با ریاست جمهوری ترامپ از مشاورت وزارت خارجه این کشور حذف شد، روز پنج شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا این مطلب را در پاسخ به چرایی تحریم "محمد جواد ظریف" توسط واشنگتن مطرح کرد.

وی با اشاره به ادعای مقام های آمریکا که گفته اند ظریف "تصمیم گیر" نیست، تصریح کرد: اگر واقعا از نظر دولت ترامپ، آقای ظریف فردی بدون اختیارات است و نماینده قدرت اصلی در ایران نیست، پس چرا او را تحریم کردند؟ این کاری بی معناست.

به دنبال اعمال تحریم علیه وزیر امور خارجه ایران، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرده است نوشت: "ترامپ خواستار مذاکره با ایران بوده"، اما دولت او "می خواهد طرفش یک مقام تصمیم گیرنده واقعی باشد که ظریف اینگونه نیست."

خزانه داری آمریکا که به اتاق جنگ اقتصادی این کشور علیه مردم ایران تبدیل شده است، بامداد پنجشنبه ظریف را در فهرست تحریمی خود قرار داد.

در اطلاعیه دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا، دلیل تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تبعیت مستقیم یا غیر مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است.

عضو ارشد "‌مرکز روابط فرا آتلانتیک" درباره پیامد اعمال تحریم آمریکا علیه وزیر امور خارجه ایران هم گفت: برای من روشن نیست که انگیزه این کار چه بوده است. این را باید از مقام های وزارت خارجه یا وزارت خرانه داری بپرسید.

هانتر افزود: تنها چیزی که می توانم بگویم این است در حالی که تلاش می شود راهی برای گفت وگو پیدا شود، اما درهای آن یکی پس از دیگری بسته می شود، این کاری عاقلانه نیست. محدود کردن یک شخص برای انجام ماموریتش برای کاهش تنش ها با ایران سودمند نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ظریف نشان نمی دهد که در عمل، دولت ترامپ به دنبال گفت وگو و دیپلماسی نیست، اظهار کرد: من نمی دانم واقعا در ذهن مقام های دولت ترامپ چه می گذرد که این کار را کردند. آیا این کار یک تاکتیک برای چانه زنی ها در گفت وگوهای آینده است یا اینکه این پاسخی به سخنانی است که پیشتر بین ظریف و پمپئو رد و بدل شد.

عضو سابق ‌گروه مشاورین امنیت بین ‌المللی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در تاریخ خود با نمایندگان بدترین دشمنانش نیز مذاکره کرده است، تاکید کرد: این کار نابخردانه می تواند موضوع را حیثیتی کند و کار را به جایی برساند که نشود به راحتی کوتاه آمد.

هانتر تصریح کرد: اما به نظر من عاقلانه نیست که موضوع روابط با کسی به این شکل جنبه شخصی داده شود. هر چقدر این فرد در ایران با نفوذ باشد، او به هر صورت وزیر خارجه آن کشور است. به دور از خرد بود که او را در عمل هدف قرار بدهند.

وی تاکید کرد: این کار بر خلاف دهه ها و حتی قرن ها اصول دیپلماتیک است تا کانال های گفت وگو برقرار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.