هر سال در فوتبال دنیا، ده‌ها بازیکن هستند که با یک انتخاب اشتباه زندگی ورزشی خودشان را نابود می‌کنند. یک تصمیم غلط در انتخاب باشگاه، می‌تواند سرنوشت فوتبالیستی را که در آستانه پریدن به پله‌های بالاتر است، به طور کلی زیر و رو کند. اغلب فوتبالیست‌ها وقتی با پیشنهادهای باشگاه‌های دیگر روبه‌رو می‌شوند، سعی می‌کنند محتاط و محافظه‌کار باشند ولی سردار آزمون در حالی که هنوز از ۲۵ سالگی عبور نکرده، نشان داده که در این مورد خاص ابداً اهل احتیاط و محافظه‌کاری نیست. او البته در انتخاب باشگاه البته شجاعانه هم عمل نمی‌کند! شاید بهترین واژه برای توصیف انتخاب‌های فوتبالی سردار «عجیب و غیرمنتظره» باشد.

سردار هنوز به رده سنی امید هم نرسیده بود که ایران را ترک کرد. او ظاهراً عضو باشگاه سپاهان بود ولی در هیچ بازی رسمی در لیگ ایران به زمین فرستاده نشد و بی‌آنکه هیچ تجربه‌ای در رده سنی بزرگسالان داشته باشد به پیشنهاد باشگاه روبین‌کازان جواب مثبت داد و راهی روسیه شد. سردار آزمون در روسیه می‌توانست دچار همان شرایطی باشد که چند سال بعد رضا شکاری به آن دچار شد؛ نیمکت‌نشینی، سکونشینی و هدر رفتن دو سه سال از عمر مفید فوتبالی. ولی ریسک سردار موفقیت‌آمیز از آب درآمد و او خیلی زود توانست یکی از ۱۸ بازیکن تیمش باشد.

سردار بعد از دو فصل حضور در کازان، دومین تصمیم پر ریسک خودش را گرفت و ابتدا به صورت قرضی و بعد دائمی، روستوف را برگزید. سردار البته در این انتقال تنها نبود و قربان بردیف را باز هم در کنار خودش داشت. بردیف که اصالتی ترکمنستانی دارد، به نوعی کاشف مهاجم ترکمن تیم ملی ایران محسوب می‌شد و حتی زمانی که سردار در میان دو باشگاه کازان و روستوف مدام در رفت و آمد بود، این شایعه شنیده می‌شد که مربی ترکمن قراردادی ۱۰ ساله با سردار دارد و هرجا برود، می‌تواند او را با خودش ببرد!

دوران حضور سردار در روستوف، همراه با موفقیت‌های بیشتر بود. حالا او مهاجم محبوب کارلوس کی‌روش شده بود و تحت هیچ شرایطی موقعیتش در ترکیب اصلی تیم ملی به خطر نمی‌افتاد. در باشگاه جدید، پر و بال بیشتری گرفته بود و تبدیل به مهره اصلی خط حمله شده بود. او در روستوف فرصت این را پیدا کرد که در لیگ قهرمانان اروپا و در میدانی به مراتب پرتماشاگرتر از لیگ روسیه، توانایی‌هایش را نمایش دهد و همین اتفاق هم افتاد! گلزنی مقابل غول‌های بزرگ اروپا مثل بایرن مونیخ، اتلتیکو مادرید و آژاکس باعث شد این‌بار مشتریان جدیدی برای سردار در غرب اروپا پیدا شود اما مهاجم جوان تیم ملی که به هزار و یک دلیل شیفته روسیه بود، به این پیشنهادها «نه» گفت و در تصمیمی عجیب، بار دیگر به روبین‌کازان بازگشت!

کازان توان گرفتن سهمیه اروپایی نداشت و سردار چاره‌ای نداشت جز اینکه به لیگ روسیه و درخشش‌های مقطعی قناعت کند. بازگشت دوباره او به کازان، چیز تازه‌ای به کارنامه فوتبالی‌اش اضافه نکرد اما بعد از یک فصل و نیم، بار دیگر یک تصمیم غیرمنتظره بود؛ سردار آزمون در پنجره نقل و انتقالات نیم فصل راهی زنیت سنت پترزبورگ شد. زنیت یکی از سه تیم بزرگ روسیه، با مهاجمانی ملی‌پوش، رقابتی بسیار دشوارتر از کازان و روستوف برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی در انتظار آزمون بود. نقل و انتقالات نیم فصل معمولاً موفقیت‌آمیز نیستند اما این تصمیم عجیب سردار هم نتیجه مثبتی داشت. او به سرعت به ترکیب اصلی زنیت رسید و درخشان‌ترین نیم فصل عمرش را در سال فوتبالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ رقم زد. حالا سردار در فصل جدید، در پایان سومین هفته همچنان یکی از بهترین‌های تیمش است؛ با دو گل زده و دو بار قرار گرفتن در تیم منتخب هفته لیگ روسیه. در حالی که هنوز فصل نقل و انتقالات تمام نشده، سردار چندان علاقه‌ای به جدا شدن از زنیت نشان نداده و احتمالاً این فصل را هم در روسیه ادامه خواهد داد؛ سرزمینی که مثل آهنربا سردار آزمون را جذب کرده. با این همه، سردار چند بار نشان داده که اهل ریسک‌های بزرگ است که از قضا تا اینجا همگی درست از آب درآمده. منتظر سردار می‌مانیم و تصمیمی که همه ما را شگفت‌زده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.