به گزارش سی نت، خورشید با عرض ۱.۴ میلیون کیلومتر  یک کره عظیم از پلاسما در مرکز منظومه شمسی است. سال ها است که دانشمندان خورشید را مطالعه می کنند و بالاخره چندی قبل کاوشگری برای بررسی آن به فضا ارسال شد. یکی از جالب ترین ویژگی های خورشید نحوه تاثیرگذاری میدان مغناطیسی آن بر کل منظومه شمسی است.

 در همین راستا محققان دانشگاه ویسکانسن- مدیسون خواهان درک بهتری از این فرایند هستند و به همین دلیل یک مینی خورشید مخصوص خود را ساخته اند.

این خورشید میلیون ها بار کوچکتر از نمونه واقعی است و عرض آن فقط ۳ متر است. جالب آنکه خورشید مصنوعی بیشتر شبیه مغز انسان است که با سیم و فولاد آزمایش می شود.

 محققان خورشید مصنوعی را «کره سرخ بزرگ» نامیده اند. آنها گاز هلیوم (که در خورشید واقعی نیز وجود دارد) را پمپاژ و پس از یونیزه کردن گاز آن را به پلاسما تبدیل کردند. یک آهنربا در مرکز این کره میدان مغناطیسی را به وجود می آورد. هنگامیکه محققان جریانی الکتریکی به دستگاه وارد کردند، ابزار به طور دقیق عملکرد میدان های مغناطیسی و پلاسمای خورشید را تقلید کرد.

«ایتان پترسون» محقق ارشد این پروژه می گوید: ماموریت های ماهواره ای به طور دقیق نشان داده اند بادهای پرسرعت از کجا می آیند. ما سعی داریم نحوه تولید بادهای کم سرعت خورشید و رسیدن آن به زمین را مطالعه کنیم.

آنها با کمک این کره توانسته اند مارپیچ پارکر را بازسازی کنند. پاکر میدان مغناطیسی است که تمام منظومه شمسی را در بر می گیرد. علاوه بر آن محققان همچنین رویداد خروج ناگهانی و انبوه پلاسما از خورشید را شناسایی کردند که گاهی اوقات بادهای خورشیدی را به وجود می آورد. 

آنها ابزارهایی برای رصد فعالیت کره داخل آن قرار داده بودند و متوجه سرعت چرخش پلاسما شدند.

 پترسون در این باره می گوید: ماهواره ها خروج پلاسما را رصد کرده اند اما نمی دانند دلیل آن چیست. ما در آزمایش های خود نیز موارد مشابهی را رصد و شیوه ایجاد آن را بررسی کردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.