«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان پنجشنبه هفته گذشته، سوم مرداد، از تصمیم خود برای لغو تمام توافق‌ها با رژیم صهیونیستی به دلیل تخریب‌ گسترده منازل فلسطینی‌ها در «صور باهر» قدس خبر داد و اعلام کرد، کمیته‌ای ویژه برای اجرایی کردن این تصمیم اعلام خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته تخریب حدود ۱۰۰ واحد مسکونی متعلق به فلسطینی‌ها در منطقه «وادی‌الحمص» در شهر صور باهر در جنوب شرق قدس اشغالی را آغاز کرد. به گفته مقامات فلسطینی این اقدام بزرگترین عملیات تخریب از سال ۱۹۶۷ تاکنون است.

«منیر یعقوب» مسؤول بخش اطلاع‌رسانی جنبش فتح در همین ارتباط به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: صحبت محمود عباس واضح بود؛ لغو تمامی توافق‌هایی که با طرف اسرائیلی امضا کرده، هیچ تفسیر دیگری برای این موضوع وجود ندارد. این تصمیم حتما نتایجی دارد، کمیته مذکور دستورهایی صادر خواهد کرد و آن را به اطلاع طرف اسرائیلی خواهد رساند.

وی درباره عکس‌العمل رژیم صهیونیستی به تصمیم عباس تصریح کرد: عکس‌العمل اسرائیل چه خواهد بود؟ آنها خاک (فلسطین) را اشغال کردند، بر شهرک‌سازی افزودند، بودجه فلسطین (تشکیلات خودگردان) را دزدیدند؛ چه عکس‌العملی می‌تواند از این بدتر باشد؟ ۹۰ درصد کرانه باختری تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفته پس عکس‌العمل (به این تصمیم) پیش‌تر انجام شده است.

یعقوب پیرامون اقدامات آینده تشکیلات خودگردان هم گفت؛ کمیته‌ای وجود دارد که طرح عملی برای اقدامات غیرمنتظره‌ای که ممکن است اتفاق بیفتد، آماده کرده است؛ جنبش فتح باید با تمامی گروه‌های دیگر، مقاومت مردمی را در شهرهای و اردوگاه‌ها زنده کند.

جدی بودن یا نبودن تصمیم

«مصطفی برغوثی» دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز به خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرد: اهمیت این تصمیم در جدی بودن برای اجرای آن نهفته است؛ مهم‌ترین چیز آن است که قصد لازم برای اجرای این تصمیم وجود داشته باشد به این معنا که شامل تمام توافق‌های اجرا شده از جمله هماهنگی امنیتی شود این تنها چیزی است که ممکن است اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

وی تأکید کرد، مهم آن است که این تصمیمی که بیش از یک بار در شورای مرکزی فلسطین گرفته شده و زمان انتظار برای اجرایی شدن آن طولانی شده، اجرایی شود. اجرای این تصمیم به معنای باز کردن مسیر راهبردی-ملی فلسطینی جدیدی است که در مقابله با انضمام فعلی کرانه باختری (به فلسطین اشغالی) در پیش گرفته شده و در تخریب «وادی‌الحمص» (در جنوب قدس) تجلی پیدا کرده است.

برغوثی در ادامه گفت، عکس‌العمل رژیم صهیونیستی به این موضوع مهم نیست زیرا اسرائیلی‌ها تمام پاسخ‌های ممکن را داده‌اند. وی افزود؛ فلسطینی‌ها هر روز در وطنشان مورد ظلم قرار می‌گیرند دیگر چیزی وجود ندارد که بتوان انتظار آن را داشت؛ «اسرائیل» چیزی باقی نگذاشته جز اینکه آن را نقض کرده باشد، این رژیم تمام توافقنامه‌ها را پاره کرده؛ توافق اسلو را کاملا از بین برده، مناطق «الف‌،‌ ب و ج» را به رسمیت نمی‌شناسد و ارتش این رژیم از سال ۲۰۰۲ تمام مناطق فلسطینی را تحت اشغال قرار داده است. خطرناک‌ترین چیزی که در حال حاضر در جریان است عملیات یهودی‌سازی و انضمام (خاک فلسطین) به فلسطین اشغالی است که با حمایت آمریکا انجام می‌شود بنابراین نیازی به عکس‌العمل‌های رژیم اسرائیل نیست زیرا این عکس‌العمل‌ها قبل از تصمیم فلسطین انجام شده است.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

برغوثی درباره اینکه آیا امکان انجام اقدامات دیگری علیه رفتارهای رژیم صهیونیستی وجود دارد یا خیر، گفت: امیدواریم برنامه کاری وجود داشته باشد و شرایط ، ایران می‌طلبد. نشانه‌هایی مبنی بر جدی بودن تصمیم دیده می‌شود اولین آنها اینکه این تصمیم بویژه در زمینه هماهنگی امنیتی در موضع اجرایی شدن قرار دارد، دوم اینکه تلاش‌هایی برای متحد کردن فلسطینی‌ها تحت یک رهبری واحد ملی در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف»، پایان اختلافات و وحدت صف دیده می‌شود و این همان چیزی است که به آن نیاز داریم.مهم‌ترین گام در مرحله فعلی تقویت مقاومت فلسطین، حمایت از جنبش تحریم و تحمیل تحریم‌ها بر اسرائیل است.

دلایل و پیامدهای تصمیم

«آندره چوپریگین» (Andrei Choprigin) از اساتید دانشکده پژوهش‌های شرقی روسیه در این رابطه به اسپوتنیک گفت: این فقط یک عکس‌العمل به «معامله قرن» «جرد کوشنر» (داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا) نیست؛ این اقدام عباس منجر به وحدت کامل ساف و حماس خواهد شد و ممکن است موازنه قدرت را تغییر دهد.

وی ادامه داد، خطر این تصمیم در تغییر موازنه قدرت و شکل‌گیری کشورهای حامی فلسطین نهفته است و حتی ممکن است به تنش منجر شود؛ این احتمال هم وجود دارد که موضع اتحادیه اروپا که مخالف با موضع آمریکاست منجر به تشدید درگیری سیاسی درباره «مشکل فلسطینی-اسرائیلی» شود.

این تحلیلگر روس سپس تصریح کرد: عربستان سعودی که مدتی طولانی است مسیری برای نزدیکی با اسرائیل را طی می‌کند به شکلی بی‌سابقه نقشی خصمانه در قبال فلسطینی‌ها در پیش گرفته است؛ محمود عباس و حماس  مدتی طولانی است که از بازیگران منطقه‌ای به دلیل تغییر در مواضع و عدم تمایل برای مذاکره خسته شده‌اند.

چوپریگین درباره عکس‌العمل احتمالی رژیم صهیونیستی گفت؛ تا زمانی که آمریکا با دولت فعلی‌اش، کوکورانه از خط‌مشی افراطی «بنیامین نتانیاهو» محافظت کند اسرائیل به سیاست فشار بر فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد؛ اسرائیلی‌ها تلاش خواهد کرد رام‌الله را در موضعی سخت قرار دهد.

عدم تغییر در وضعیت فعلی

«گرگوری لوکینوف» کارشناس شورای روبط خارجی روسیه به اسپوتنیک گفت، بعید است که حتی پس از لغو توافق‌نامه‌ها (با اسرائیل) تغییری در وضعیت فعلی به وجود آید.

وی افزود: به نظر می‌رسد این اقدام عواقبی نداشته باشد؛ تمام بحث‌های اخیر حول معامله قرن و خرید راه‌حلی برای مسأله خاورمیانه (مسأله فلسطین) در زمانی متوسط است؛ تمایل فلسطینی‌ها در اتخاذ این موضع یا عدم اتخاذ آن بر اسرائیل تأثیری ندارد. اسرائیل به راحتی می‌تواند این اقدام را نادیده بگیرد، به نظر من سران اسرائیل نیازی نمی‌بینند که به تمام اظهارات سران تشکیلات خودگردان پاسخ دهند. موضع نتانیاهود در قبال تشکیلات خودگردان بی‌نهایت متردد است و بنابراین منطقی نیست که انتظار اقدامات جدی از وی داشت.

لوکینوف ادامه داد: ما در برابر توطئه‌ای دنیوی و سازماندهی شده قرار داریم که به بخش لاینفک نزاع فلسطینی-اسرائیلی تبدیل شده است، این توطئه در آینده ادامه پیدا خواهد کرد بدون اینکه هیچ امیدی به انجام تغییرات ریشه‌ای در آن باشد.

«ماریا مخموتوا» (marimakhmutova)کارشناس پژوهشکده راهبردی روسیه در موضعی هماهنگ با لوکینوف گفت: قضیه فلسطینی-اسرائیلی در بن‌بست قرار گرفته و این اظهارات عباس در هیچ صورتی بر ایستایی فعلی تأثیری نخواهد گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.