تظاهر کنندگان با شعارهایی علیه آمریکا خواهان ماندن تیپ ۳۰ الحشدالشعبی در منطقه شدند و با تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر گنجاندن نام فرمانده این تیپ در فهرست تحریم های این کشور اعلام مخالفت کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۷ تیرماه گذشته، چهار شخصیت عراقی شامل «وعد قدو» فرمانده تیپ ۳۰ الحشد الشعبی، «ریان الکلدانی» فرمانده مسیحی سابق در الحشد الشعبی و نماینده فعلی پارلمان، «نوفل حمادی العاکوب» استاندار پیشین برکنار شده استان نینوا، «احمد الجبوری» استاندار پیشین صلاح الدین و نماینده فعلی در پارلمان عراق را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرده که این افراد به اتهام فساد مالی و همچنین نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته و تمامی اموال و دارایی‌های آنها در بانک‌های آمریکا مصادر می‌شود.

«وعد قدو» از اقلیت «شبک» و برادر «حنین قدو» نماینده پارلمان از فراکسیون سازمان بدر (هادی العامری) است که پیشتر حنین قدو از گنجاندن نام برادرش در فهرست تحریم های آمریکا ابراز تعجب کرده و گفته بود که برادرش در برقراری امنیت و ثبات در منطقه سهل نینوا و مبارزه با داعش انجام وظیفه می کند.

در پی این تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا، برخی گزارش ها حاکیست که دولت عراق تحت فشار این تصمیمات آمریکا، دستور خروج تیپ ۳۰ الحشد الشعبی از منطقه سهل نینوا را صادر کرده است.

اهالی منطقه که عموما از اقلیت شبک، ترکمان و مسیحی هستند امروز با برپایی تظاهرات اعتراض آمیز به این تصمیم دولت عراق اعتراض کرده و آن را نشانه دخالت صریح آمریکا در امور داخلی عراق دانستند.

«حنین قدو» نماینده استان نینوا در پارلمان عراق،‌امروز در اظهاراتی گفته که دولت عراق تحت فشار دولت آمریکا ناچار به صدور این دستور شده است.

وی اضافه کرده است: تیپ ۳۰ الحشد الشعبی یکی از تیپ های مهم در جنگ با گروه تروریستی داعش و برقراری امنیت و ثبات در منطقه سهل نینوا است.

به گفته وی، تصمیم دولت عراق به شدت اهالی منطقه را از احتمال بازگشت ناآرامی به منظقه نگران کرده است.

قدو افزوده است که سه جریان سیاسی داخلی در همراهی با تصمیم اخیر وزارت خزانه داری امریکا، نخست وزیر عراق را تحت فشار گذاشته تا دستور خروج تیپ ۳۰ الحشد الشعبی را از منطقه صادر کند.

به گفته وی، حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی)، برخی شخصیت های سیاسی مسیحی و تعدادی از فرماندهان و شخصیت های سیاسی استان نینوا در پس دستور نخست وزیر عراق برای خروج تیپ ۳۰ الحشد الشعبی از منطقه هستند.

وی خاطرنشان ساخته است که اکنون این نگرانی وجود دارد که دستور خروج تیپ ۳۰ الحشد الشعبی از سهل نینوا به تدریج همه تیپ ها و یگان های الحشد الشعبی را شامل شده و منطقه از نیروهای امنیتی تخلیه شوند.

طبق گزارش ها در منطقه سهل نینوا بیش از ۵۰ تیپ و یگان الحشد الشعبی متمرکز شده است که تاکنون این نیروها در هماهنگی با دیگر نیروهای مسلح عراق در منطقه هیچ مشکلی در انجام وظایف خود نداشته اند.

 پیشتر تعدادی از اهالی استان صلاح الدین در شهر «تکریت» در شمال بغداد نیز در اعتراض به گنجاندن نام «احمد الجبوری» استاندار پیشین صلاح الدین در فهرست تحریم های آمریکا تجمع کرده و علیه آمریکا شعار داده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.