اکنون سرعت تحولات فناوری در جهان به شکلی است که در کمترین زمان، دستاوردهای جدید روانه بازارها شده و مزایای این فناوری‌ها برای کاربران احساس نیاز به وجود آورده است.

سرهنگ محمد اقبالی، رئیس پلیس فتا استان البرز روز چهارشنبه در این زمینه  گفت: امروزه تهدیدات در فضای اینترنتی شکلی تازه به خود گرفته و همواره به دلیل عدم آگاهی کاربران مجازی این حملات رو به افزایش است.

وی افزود: به تازگی استفاده از اپلیکیشن‌های «نامناسب و غیر واقعی» در بین کاربران ترویج یافته که هر روزبه تعداد کاربران آن افزوده می‌شود درحالی که برخی کاربران بدون اطلاع از محتوای درخواستی توسط شرکت مورد نظر تمام مطالب را قبول کرده و امکان هرنوع سواستفاده را به مجری طرح می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با طراحی این اپلیکیشن، می‌توان به تمام محتوی موجود در گوشی تلفن همراه دست یافته و هرنوع سوءاستفاده ای ازسوی مجرمان سایبری متصور است که کاربران باید دقت کافی داشته و از دانلود این نوع برنامه‌ها خودداری کنند.

با این حال شمار تهدیدها و اعمال مجرمانه در اینترنت و فضای مجازی به حدی است که بخش بزرگی از پرونده‌های قضائی به شکایات از این بخش اختصاص یافته وبراین اساس حملات سایبری و سرقت اطلاعات خصوصی و مالی افراد توسط مجرمان سایبری، هکرها و بدافزارها یکی از آسیب‌های جدی فضای مجازی است.

اقبالی افزود: کاربران نیز باید اطلاعات شخصی، عکس و فیلم‌های خانوادگی را که سبب تهدید می‌شود درنرم افزارهای خود که احتمال تهدید وجود دارد، بایگانی نکنند.

رئیس پلیس فتا استان البرز در ادامه سخنانش به دانلود بازی مخرب اشاره کرد و افزود: چندی است که «بازی نامناسبی» در بین نوجوانان و جوانان دست به دست می‌شود در حالیکه از اثرات مخرب آن اطلاعی ندارند.

سال گذشته شاهد آن بودیم که چگونه بازی مخربی در بین مردم به سرعت شناخته شد و تعداد بسیاری از کاربران که بیشتر آنان نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال بودند از اثرات مخرب آن در امان نماندند.

به دلیل دسترسی راحت به این برنامه به طور قطع افراد بیشتری تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت که نیاز است تا برای جلوگیری از آسیب‌ها ی احتمالی، خانواده‌ها آن را شناخته و از گرایش فرزندان خود به آن جلوگیری کنند.

وی همچنین درخصوص تهدید این اپلیکیشن یادآورشد که در ابتدای بازی اطلاعات مختلفی از کاربر درخواست می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اسم کاربر، آدرس و اجازه دسترسی به صفحات مجازی اشاره کرد.

اقبالی تاکید کرد: مجوز و میزان دسترسی و نصب اپلیکیشن‌ها، قبل از راه اندازی باید مطالعه و بررسی شود و پس ازحصول اطمینان اقدام به بهره برداری کرد.

رئیس پلیس فتا استان البرز دربخش دیگری ازسخنان خود از کاربران خواست از ارسال عکس کارت‌های بانکی از طریق فضای مجازی بشدت پرهیز شود؛ چرا که می‌تواند زمینه ساز برداشت غیر مجاز شود.

وی به کاربران توصیه کرد که اطلاعات شخصی خود را حفاظت و نگهداری نموده و از انتشار مشخصات یا تصاویرکارت بانکی خود در فضای مجازی خودداری کنند.

آحاد جامعه در پیشگیری اجتماعی نقش بسزایی دارند و با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی یک فناوری جوان و نوپا در عرصه بانکداری الکترونیکی است باید همه قشرهای جامعه در پیشگیری و آموزش همکاری لازم را داشته باشند.

هموطنان می‌توانند از طریق پل ارتباطی سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir از آخرین هشدارهای سایبری و روش‌های پیشگیری از سایر جرایم مطلع شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.