جواد نوفرستی روز سه شنبه در نشست شورای اداری رفسنجان با اشاره به اینکه همه تلاش ها  باید در راستای ارتقا ایمنی و کاهش مستمر حوادث همسو با اهداف تبیین شده باشد افزود: در کشور آمار تکان دهنده ای در مورد حوادث، تصادفات، خودکشی ها، نزاع و دیگر آسیب های اجتماعی  ثبت می شود که برای کاهش این آمار و رفتن به سوی جامعه ای ایمن تلاش مضاعف توام با فرهنگ سازی ها را می طلبد.

به گفته نوفرستی در شهرستان زرند استان کرمان کاهش حوادث ترافیکی وکاهش آمار خودکشی و نزاع را داریم به طوریکه آمار خودکشی در این شهرستان از ۱۶ فقره به ۳ فقره کاهش یافته است و این نشان می دهد که مسئولان این شهرستان برای جامعه ایمن تلاش کرده اند.

وی ادامه داد: فاجعه بم را در سال ۸۲ داشتیم  و در این حادثه و بلای طبیعی که در آن طی چند لحظه بیش از ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند، یا حادثه پلاسکو موجب مرگ چندین انسان شد؛ حوادثی با عمق فاجعه بالا رخ می دهد تب حادثه پیش می اید اما مدیریت نمی کنیم و درس نمی گیریم.

نوفرستی افزود: ۱۷ هزار نفر سال گذشته در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند و ۲۳۰۰ کودک یتیم شدند، عمده این افراد سرپرست خانوار بودند که از این کشته شدگان ۳۴۰۰ موتور سوار و نان آور خانواده بودند؛ ۳۶۴ هزار نفر مصدوم بر جای گذاشت که بالای ۱۰۰ هزار نفرشان بر اثر این حوادث معلول دائمی شدند.

وی بیان کرد: مصدومان نزاع و خشونتی در کشور در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر، ۵ هزار مصدوم قتل و خودکشی، ۲ هزار مصدوم ناشی از حوادث کار داشتیم که هزینه های اجتماهی و نگهداری آنها بالاست، فوت حوادث ترافیکی از شهدای جنگ ۸ ساله مان بیشتر است از دوران دفاع مقدس تاکنون ۳۸۰ هزار فوتی و ۷ میلیون نفر مصدوم در جریان تصادفات داشته ایم  که آمار مصدومین حوادث ها در استان کرمان سال گذشته ۱۵ هزار نفر است.

وی گفت: اگر عامل انسانی خواب برود و تصادف شود عامل تصادف و مرگ؛ راننده است اما مرگ بر اثر حوادث واژگونی عوامل دیگری از جمله نقاط حادثه خیز و  تقاطع ها  در این حوادث را دارد لذا شیب استاندارد درست کنید که اگر خودرویی منحرف شد واژگون و موجب مرگ یک یا چند نفر نشود این هزینه کم موجب نجات جان انسان ها است.

وی با بیان اینکه سالانه ۳ هزار نفر فوت ناشی از سوختگی، ۳۰ هزار نفر فوت افراد بستری در بیمارستان ها را داریم که از بروز اینها می توان پیشگیری کرد تصریح کرد: ایمنی روان، ایمنی پیشگیری از خودکشی، امادگی در برابر بلایای طبیعی، ایمنی بیمارستان ها، ایمنی در ورزش، ایمنی آب ودر همه حوزه ها باید ایمنی وجود داشته باشد.

نوفرستی گفت: در استان کرمان سال گذشته حدود ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار نفر مصدومان حوادث داشتیم، ۳۵۰۰ نقطه حادثه خیز جاده ای در کشور داریم که ۱۵۸۰ نقطه پرتکرار هستند وحوادث زیادی در این نقاط رخ می دهد.

رفسنجان با جمعیت بالای ۳۱۱ هزار نفر در ۱۱۰ کیلومتری کرمان قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.