اگرچه ورود به نقل و انتقالات و زود بستن تیم برای پرداختن به موقع به بدنسازی پیش از آغاز فصل یکی از مهمترین ارکان موفقیت است اما یک تیم بزرگ برای رسیدن به قهرمانی نیاز به بازیکنان بزرگ دارد.

استقلال برای لیگ نوزدهم «سیاوش یزدانی»، «آرش رضاوند»، «علی دشتی»، «مسعود ریگی»، «محمد بلبلی»، «میلاد باقری» و «عارف غلامی» را به خدمت گرفته است.

بازیکنانی که به عضویت استقلال در آمده اند فصل گذشته در تیم های خودعملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشتند اما باید قبول کرد هیچکدام از این نفرات ستاره نیستند.

استقلال همواره به دنبال بازیکنان بزرگ بوده و در گذشته ای نه چندان دور این تیم در ترکیب خود از نفراتی همچون «سیدمهدی رحمتی»، «پژمان منتظری»، «جی جی ساموئل»، «مجتبی جباری»، «آندرانیک تیموریان»، «فرهاد مجیدی»، «خسرو حیدری»، «آیاندا پاتوسی» بهره می برده که هر کدام در فوتبال برای خود اسم و رسمی داشتند و می توانستند در لحظات حساس جریان بازی را به سود تیمشان عوض کنند.

منکر توانایی های فنی بازیکنان جدید استقلال نیستیم اما باید قبول کرد نشانه های خوبی را در این تیم نمی بینیم که با آمدن آندره آ استراماچونی همه انتظار دارند آنها نوار ناکامی هایشان را پاره کرده و در لیگ نوزدهم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشند.

حالا باید دید اندیشه مدیران استقلال از جذب این بازیکنان چه بوده است؟ آیا آنها اسقلال را برای فصل آینده برای قهرمانی بسته اند یا اینکه فقط در جمع مدعیان حضور داشته باشند، برایشان کافی است؟

امیر حسین فتحی و دیگر مدیران استقلال باید بدانند کاسه صبر هواداران از ۶ سال ناکامی تیم محبوبشان در کسب عنوان قهرمانی لبریز شده و به جزء قهرمانی به چیز دیگری راضی نمی شوند.

جای خالی دستیار ایرانی

در کادر فنی استقلال جای یک دستیار ایرانی خالی است. تفاوت فرهنگ استراماچونی با بازیکنان ایرانی به طور حتم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که جز با حضور یک دستیار ایرانی پُر نمی‌شود.
استقلال اگر می‌خواهد استراماچونی در میانه کار از این عدم درک متقابل لطمه نخورد، باید یک دستیار ایرانی در کنار سرمربی قرار دهد که بازیکنان را از جنبه‌های مختلف هدایت کند. این کار ۲ حُسن بزرگ خواهد داشت. اول اینکه یک مربی ایرانی در کنار استراماچونی با علم او آشنا خواهد شد تا در آینده بتواند تبدیل به سرمربی باکیفیت‌تری شود و دوم اینکه استقلال را از حواشی که باعث ناکامی بسیاری از مربیان خارجی در ایران شده مصون نگاه خواهد داشت.

نیاز به جذب بازیکنان کلیدی

علی جباری پیشکسوت استقلال درباره وضیعت نقل و انتثقالات استقلال می گوید: آرزو می‌کنم تیم طوری بسته شود که هواداران راضی باشند و بتوانیم بعد از سال‌ها دوباره قهرمان لیگ برتر شویم. هواداران عاشق این تیم هستند و دوست دارند زمانی که به ورزشگاه می‌آیند، تیم نتیجه بگیرد.

وی افزود: یک زمان از فتح‌الله‌زاده ایراد می‌گرفتند که بازیکنان بزرگ می‌گیرد و در استقلال بمب می‌ترکاند، اما من الان می‌گویم که استقلال به جذب بازیکنان کلیدی نیاز دارد یا به قول معروف نیاز دارد که چند بمب بترکاند. استقلال باید چند بازیکن بزرگ جذب کند نه اینکه افرادی در سطح بازیکنان کنونی، جذب کند.

فاجعه مدیریتی با جدایی ۱۶ بازیکن

پیروز قربانی قرار بود در کادر فنی استقلال حضور داشته باشد اما به دلیل ناهماهنگی کادر فنی و مدیریت استقلال انصراف داد، او در این خصوص اظهار داشت: برای تمام بازیکنانی که به عضویت استقلال در آمده اند، احترام قائل هستم و امیدوارم با پیراهن این تیم پیشرفت قابل ملاحظه ای در فوتبال داشته باشند. متاسفانه بازیکنانی که تا این لحظه جذب شدند در شرایط دشوار نمی توانند به استقلال کمک کنند.

وی افزود: اینکه در یک فصل ۱۶ بازیکن از استقلال جدا شوند، فاجعه مدیریتی است و نباید از کنار آن به سادگی گذشت. مهم ترین عامل موفقیت برای یک تیم حفظ اسکلت اصلی و جذب نفرات در نقاط ضعف تیم است اما در استقلال هر سال تعداد زیادی بازیکن جدا و تعداد زیادی بازیکن جذب می شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.