به گزارش رسانه های غربی، ‌در این بیانیه آمده است: این نشست به درخواست فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران تشکیل می شود و به موضوعات مرتبط با اجرای برجام در همه جوانب آن می پردازد.

طبق این بیانیه به نظر می رسد که چین در جمع درخواست کنندگان برگزاری این نشست قرار نداشته است.۹۱۰۹

«هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از برگزاری نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ششم مرداد ماه خبر داده و گفته است: این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی در وین برگزار خواهد شد.

 «سیدعباس موسوی» با اشاره به نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفت: پس از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات خویش منجر به آثار عینی و عملی شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران در ۱۸ اریبهشت ۱۳۹۷ کشورهای اروپایی ضمن مخالفت با این اقدام واشنگتن اعلام کردند که سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران‌ موسوم به اینستکس را راه اندازی می کنند. این ساز وکار با ابتکار آلمان، فرانسه و انگلیس راه اندازی شد.  اما پس از گذشت یکسال و صبر راهبردی ایران و عدم برآورده کردن تعهدات از سوی اروپایی ها، تهران برخی تعهدات برجامی خود را در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ کاهش داد.

اینستکس یا ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.