رضا نصیری کارشنان حقوق بین الملل و تحلیلگر امور خارجی در پیامی توییتری نوشت: اخبار محرمانه در مورد مرگ یوکیا آمانو ناخوشایند هستند زیرا وی مدیر یکی از مهمترین سازمان های بین المللی بود که مسئولیت برخی از مهمترین پرونده های بین المللی را بر عهده داشت.

نصیری افزود: افکار عمومی شایستگی آن را دارند تا شفافیت بیشتری در مورد نحوه مرگ آمانو دریافت کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه خبر از درگذشت یوکیا آمانو مدیر کل این نهاد نظارتی سازمان ملل داد.

تارنمای آژانس با انتشار اطلاعیه دبیرخانه این نهاد اطلاع داد، "یوکیا آمانو " درگذشت و پرچم آژانس به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

هفته گذشته اعلام شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد به دلیل ابتلا به یک بیماری نامشخص، زودتر از موعد از سمت خود استعفا کند. به نوع بیماری آمانو در بیانیه آژانس و رسانه ها اشاره ای نشده است.

آمانو دیپلمات ژاپنی ۷۲ ساله، در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۵-۹۶) برای سومین دوره چهارساله به عنوان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی منصوب شد و قرار بود تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ (سه شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰) این پست را عهده دار باشد.

امانو در هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل شرایط جسمانی درصدد کناره گیری از مسوولیت مدیرکل آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه اعلام کرد که" مری آلیس هیوارد " آمریکایی بعنوان سرپرست این نهاد بین‌المللی تعیین شده است.

با مرگ آمانو این پرسش مطرح می شود که این نهاد در آینده چه مسیری در پیش خواهد گرفت، اگرچه کمتر کسی انتظار دارد که نحوه برخورد آژانس با موضوع ایران و دیگر موضوعات حساس، تغییر قابل توجهی داشته باشد.

آمانو بارها تاکید کرده بود که فعالیت نهاد متبوعش بیش از آنکه سیاسی باشد، فنی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.