مرتضی مرادیان، سفیر کشورمان رد دانماک روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: دولت دانمارک در حال بررسی پیوستن به اینستکس است. اینستکس، یک ساز و کار مالی ست که توسط کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای تسهیل تجارت اروپا و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تشکیل شده است.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، بعد از ملاقات روز جمعه ۲۸ تیر با همتای فرانسوی خود، ژان ایوز لو دریان، گفت نباید هرگز به ایران اجازه داده شود بمب هسته‌ای تولید کند.

گرچه ترامپ کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زنند تهدید به «عواقب جدی» کرده اما کوفود گفت دولت دانمارک در حال ارزیابی «جزئیات فنی» پیوستن به اینستکس است و این گونه ابتکار با «چالش‌های زیادی» روبه‌روست.

به دنبال تحریم‌های آمریکا، ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده است. رئیس جمهوری آمریکا به طور یکجانبه از این توافق خارج شده اما کوفود گفت مهم است در نظر داشته باشیم که ایران سلاح‌های هسته‌ای تولید نکرده است.

وی افزود: به همین دلیل ما باید توافق ۲۰۱۵ که برای ایران محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند را حفظ کنیم. آمریکا یک استراتژی دیگر در پیش گرفته که مایه تاسف است.

کوفود در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با پیوستن به اینستکس شما تنها در صدد حفظ برجام بر نمی‌آیید بلکه تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنید و آیا دولت یک کشور کوچک، نگران پا گذاشتن روی پای آمریکا نیست، گفت: ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای هستیم و در این راستا هم اقدام می‌کنیم. امیدواریم آمریکایی‌ها به این خواسته ما احترام بگذارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.