«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اظهارات مقام‌های ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نباید حق غنی سازی داشته باشد، واکنش نشان داد و غنی‌سازی را حق غیرقابل سلب برای همه اعضای «ان‌پی‌تی» خوانده است.

 

«میخائیل اولیانوف» که در هفته‌های اخیر بارها از مواضع دولت آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است، در تازه‌ترین اظهارنظر توییتری خود نوشت: «مقام‌های آمریکایی بر ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم برای ایران اصرار دارند. آنها فراموش کردند که طبق مفاد بند چهارم ان‌پی‌تی، غنی‌سازی یک حق غیرقابل سلب برای همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی است».

نماینده مسکو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «این انکارگرایی حقوقی یا جهالت، برای یکپارچگی رژیم عدم اشاعه اتمی، خسارت‌بار است».

هفته گذشته جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی توئیتری نوشته بود: «یکی از بدترین اشتباهات برجام که در حال حاضر خود را نمایان کرده است، اجازه دادن به ایران برای حفظ توانمندی غنی سازی آن است. نباید غنی سازی برای ایران باشد و تا زمانی که ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های شرورانه خود را ترک نکند، حداکثر فشار بر ایران ادامه خواهد یافت».

این اظهارنظر مقام آمریکایی با واکنش دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی مواجه شد و او با تاکید بر حق اعضای ان‌پی‌تی برای غنی‌سازی اورانیوم یک یادداشت کوتاه منتشر کرده بود.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر هم در واکنش به بیانیه کاخ سفید در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اظهارنظر قابل تاملی کرده بود.

اولیانوف سیزدهم تیرماه در پیامی توییتری در این باره نوشته بود: «سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که "طبق مفاد برجام، دادن اجازه به ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، اقدامی اشتباه بود". ایالات متحده فراموش کرده که همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از قبیل غنی‌سازی برخوردار هستند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.